Síla oceánů. Blue Shark je nejnovějším projektem evropské námořní skupiny

Euronaval 2022: Evropská námořní skupina představila vizi lodi označované jako Blue Shark. Charakterizují ji tři pojmy: technologie stealth, vyšší účinnost a nižší dopad na životní prostředí. Vysvětlujeme, co loď umí.

Společnost Naval Group představila svůj koncept na veletrhu Euronaval 2022, který se konal od 18. do 21. října v Paříži. O „modrém žralokovi“ se toho zatím moc neví. Společnost uvádí, že loď bude mít délku 160 m, šířku až 37 m a výtlak 5500 tun. Tím se Blue Shark relativně blíží fregatám jako např.: FREMM, Fridtjof Nansen nebo Typ 22, jak uvádí server Janes.

Název Blue Shark odráží použití nejnovějších ekologických technologií, které snižují uhlíkovou stopu lodi až dvojnásobně, a zároveň splňuje požadavky na lodě třídy fregata. Máme co do činění s lodí určenou k provádění samostatných misí po dobu několika měsíců nebo přizpůsobenou k týmovému boji ve spolupráci s většími plavidly.

Výzbroj lze stejně jako u každé moderní lodi snadno přizpůsobit konkrétním požadavkům smluvní strany. Patří sem torpédomety, energetické zbraně, 32 vertikálních skrytých podpalubních odpalovacích zařízení protilodních a/nebo protiletadlových střel a dělostřelecká výzbroj. Zobrazený koncept ukazuje pouze jednu věž na přídi s lodním kanónem Leonardo OTO 127/64 LW a dvě menší s protiletadlovými kanóny CIWS RapidFire ráže 40 mm.

Je zde také přistávací dráha pro námořní vrtulník a menší pro bezpilotní letadla. Mohou to být buď průzkumné jednotky a jednotky pro zvýšení povědomí o situaci na lodi, nebo úderné jednotky nesoucí například námořní verze střel Brimstone.

U novinky od společnosti Naval Group byla použita konstrukce, která poskytuje velmi dobré hydrodynamické vlastnosti. Kromě toho byl trup vyroben převážně z kompozitů, což výrazně snižuje radarovou stopu, a očekává se, že bude vybaven aktivním maskovacím systémem a vylepšeným protihnilobným nátěrem, jak vysvětluje výrobce na svém webu.

Podle koncepce bude pohon lodi hybridní. Očekává se, že to bude mít pozitivní dopad na dolet a akustickou signaturu, ale také na ekologické aspekty. Dieselové motory by běžely při konstantních nižších otáčkách a nabíjely by pouze palubní baterie pro pohon elektromotorů. Kromě toho by na lodi byly také vodíkové palivové články, které by poskytovaly více energie nebo poháněly další systémy. To vše by mělo lodi zajistit rychlost až 30 uzlů.

Dá se předpokládat, že o novinku bude mít časem zájem francouzské a italské námořnictvo a další četní uživatelé lodí vyráběných společností Naval Group (dříve DCNS).

Zdroj: redakce, janes.com, naval-group.com