Ruské vládní letecké aktivity přitahují pozornost. Známe odpověď
Během dvou dnů minulého týdne, kdy konflikt na Ukrajině dál zuřil, značný počet letadel přidělených ruskému zvláštnímu letovému oddělení Rossija podniklo kuriózní lety v zemi a kolem ní. Tato jednotka, technicky součást státní Rossiya Airlines, divize vlajkového dopravce Aeroflot, provozuje mimo jiné řadu specializovaných letadel, včetně vzdušných velitelských stanovišť, komunikačních přenosových trysek a letadel VVIP, píše web The Drive.
Zmíněné lety se uskutečnily mezi čtvrtkem a pátkem 17. a 18. března. Ihned je třeba poznamenat, že letadla zvláštního letového oddělení Rossiya létají pravidelně a že celkový počet bojových letů nebyl nutně vyšší, než by se dalo očekávat, přinejmenším jako součást průměrné denní nebo týdenní aktivity. To, co bylo vidět prostřednictvím online softwaru pro sledování letů, však přitáhlo zvláštní pozornost kvůli neobvykle koordinované povaze velkého počtu letů najednou z oblasti Moskvy, po čemž následovalo do značné míry nevysvětlitelné rozptýlení mnoha z nich na zajímavá místa, zejména na východ.
V pátek online software pro sledování letů ukázal nejméně šest letadel ze zvláštního letového oddělení Rossiya odlétající z oblasti Moskvy v relativně rychlém sledu, včetně prezidentského letadla Il-96-300PU, ruského ekvivalentu amerických proudových letadel VC-25A Air Force One a menší letoun Tu-214PU pro vzdušné velitelské stanoviště. Další specializovaný letoun přidělený této jednotce, Il-96-400VPU, byl také následně spatřen jako opouštějící oblast Moskvy. Il-96-400VPU je obecně považován za letadlo „soudného dne“ schopné poskytovat velení a řízení ruským jaderným silám v krizi, a to je zhruba porovnatelné s proudovými letouny E-4B Nightwatch amerického letectva.
Řada těchto letadel letěla do bodů na východ v Rusku, kde se buď zdálo, že se krátce zastavila, nebo provedla přiblížení na přistání, aniž by ve skutečnosti dosedla, než se vrátila do oblasti Moskvy. Jeden z letů, Airbus A319-115CJ, letěl nejprve na západ do Petrohradu, než se vrátil na základnu. Jedno z konvenčněji konfigurovaných letadel Il-96-300 pro přepravu cestujících zvláštního letového oddělení Rossiya letělo přes západní Kazachstán do ruského letoviska Soči u Černého moře. Další z Il-96-300 této jednotky letěl do hlavního města Kazachstánu Nur-Sultan.
Prezidentský letoun Il-96-300PU podnikl jen velmi krátkou cestu na západ. Letadlo s velitelským stanovištěm Il-96-400VPU nějakou dobu letělo po závodní dráze nad oblastí Moskvy. Samostatně byl sledován letový oddíl Tu-154 Rossija, který je spojen s ruskou Federální bezpečnostní službou, známější pod zkratkou FSB, letící na západ z oblasti Moskvy do Kaliningradu v Baltském moři. Kaliningrad je vysoce strategická, ale geograficky oddělená enkláva, která je domovem mnoha ruských vojenských základen.
Načasování, destinace a obecná povaha letů zvláštního letového oddělení Rossiya pozorovaných v pátek byly neobvyklé a pozoruhodné samy o sobě. Přicházejí také den poté, co řada letadel jednotky provedla různé, ale stejně kuriózní výpady. Ve čtvrtek bylo online sledováno nejméně osm letadel ze speciálního letového oddělení Rossiya, včetně Il-96-300PU, Tu-214PU a komunikačního reléového proudového letounu Tu-214SR. Další Il-96-300 přidělený k této jednotce byl také následně spatřen opouštějící moskevskou oblast.
Prakticky všechna tato letadla opět mířila na různá místa na východ, přičemž řada z nich dělala relativně krátké zastávky, než se vrátila do oblasti Moskvy. Tu-214SR v jednu chvíli létal po kruhové dráze a zdálo se, že před zastávkou na letišti v sibiřském městě Omsk plní svou přenosovou funkci pro ostatní letadla v oblasti.
Stejný osobní transport Airbus A319-115CJ, který byl mezi sledovanými v pátek, také ve čtvrtek letěl na výpad, který byl v mnoha ohledech podobný. Zdálo se, že tento tryskáč přerušil přistání nebo možná dokonce provedl nějaký druh touch-and-go na letišti v Novosibirsku, dalším sibiřském městě. Menší osobní letoun An-148-100E z této jednotky letěl do Ufy, rovněž na Sibiři, a poté obletěl tamní letiště v kuriózních malých výškách. Druhý Il-96 zamířil na severovýchod a poté proletěl okruh kolem velké části Ruska. Ačkoli data sledování tohoto letu byla špinavá, časy, kdy byl viditelný online, v kombinaci s celkovými překonanými vzdálenostmi naznačují, že po cestě nedělal žádné zastávky.
Ať je to jakkoliv, stojí za zmínku, že všechna tato letadla létala se zapnutými transpondéry, což umožnilo jejich sledování online. To vše ale jistě znamená, že ruská vláda chtěla, aby si této aktivity všimla a vyslala signály různým stranám, včetně těch, které jsou nyní seskupené do opozice vůči zemi kvůli konfliktu na Ukrajině. Nepřímá signalizace samozřejmě vždy přichází s rizikem nesprávné interpretace, ale riziko takového problému by bylo na základě omezených informací, které jsme pozorovali, poměrně nízké. Nyní by to mohlo být jiné pro státní aktéry s robustními schopnostmi shromažďovat zpravodajské informace.
Zdroj: thedrive.com