Ruská hloupost nezná mezí. Takto vypadala jejich návnada pro americké střely
Američany dodávané antiradarové střely AGM-88 HARM se staly noční můrou pro ruskou protivzdušnou obranu. Proto někteří Rusové zkoušejí i ty nejšílenější metody obrany. Vysvětlíme, zda tím něčeho dosáhli.
Na letišti Černobajevka je vrak automobilu odtažen do blízkosti radaru pro detekci a identifikaci cílů 9S18, který používá protiletadlový systém BUK. Kolem vozu byly umístěny radarové reflektory, které teoreticky odrážejí radarové vlny od střely směrem k vraku.
Tato „návnada“ by možná fungovala na některé staré velmi primitivní radarem naváděné střely, ale nemá sebemenší smysl pro protiradiolokační střely AGM-88 HARM, které se samy navádějí na zdroj radarových vln a jsou zcela pasivní.
lmao at this totally atrocious installation made by the russians at Chernobaivka airport😂They took a wrecked car and placed radar reflectors around, hoping it would attract HARM missiles. It worked so well that a radar standing next to it got completely destroyed ¯\_(ツ)_/¯ pic.twitter.com/r3diySa8nU
— RomanK (@romankappa) November 13, 2022
Jedná se o velmi specializované střely určené k plnění úkolů typu SEAD, tj. k neutralizaci nepřátelské protivzdušné obrany. Obvykle je nesou speciální verze mírových letounů Panavia Tornado ECR nebo EA-18G Growler, ale Ukrajincům se je podařilo integrovat do letounů MiG-29 a Su-27.
Tímto způsobem jsou Ukrajinci schopni neutralizovat ruskou protiletadlovou obranu, což umožňuje operovat útočným letounům Su-25 nebo bezpilotním letounům Bayraktar TB2. Jedinou formou obrany proti protiradiolokačním střelám je použití přídavných systémů krátkého dosahu schopných sestřelovat přilétající střely, jako je Skynex, nebo použití pasivních systémů detekce a sledování cílů založených mimo jiné na IRST nebo rádiově řízeném systému automatického navádění na dlouhé vzdálenosti (CLOS) používaném například na Crotale NG, píše deník Washington Post.
#Ukraine: A Russian 9S18-series target acquisition radar for the Buk SAM system was destroyed at Chornobaivka Airport, #Kherson Oblast. Precisely when it was destroyed is unknown, but the footage is very recent. pic.twitter.com/Zbyn67O9rh
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) November 13, 2022
Alternativou zůstává metoda krátkodobého zapnutí radaru pro sestřelení, jeho vypnutí a přemístění. Stojí za zmínku, že u protiradarových střel není nutné znát přesnou polohu protiletadlového kompletu. Ukrajincům stačí vědět, že se v oblasti nachází, raketa jej sama najde a zničí, nebo poškodí jako ve výše uvedeném případě.
Zdroj: redakce; Washington Post