Revoluční letadlo s hybridním křídlem bude mít až o 50 % nižší spotřebu paliva
Kalifornský startup JetZero chce ve spolupráci s americkým letectvem a NASA do roku 2030 uvést do provozu letadlo s hybridním křídlem (blended wing), které by mělo o neuvěřitelných 50 % nižší spotřebu paliva a představovalo by dokonalou platformu pro letadla na čistý vodík.
Airbus, NASA a Boeing již postavily a zalétaly demonstrační letadla s hybridním křídlem, ale žádná ze společností se nezavázala k jejich uvedení do provozu. Tělo letadla s hybridním křídlem využívá široký, plochý trup, který plynule přechází do dvojice širokých křídel, bez jasné dělící čáry oddělující křídlo od těla, jak píše web New Atlas.
Tato konstrukce má několik výhod: samotný trup může přispět k mnohem většímu vztlaku než typický trubkový tvar, takže není potřeba tak velká plocha křídla. Je aerodynamicky stabilní, takže nepotřebuje ocasní křídlo, což jsou faktory, které přispívají k výraznému snížení odporu a hmotnosti. To vede k menším motorům a další úspoře hmotnosti.

Je zde více prostoru pro náklad a cestující, přičemž uspořádání sedadel připomíná spíše divadlo než běžný dopravní letoun. Motory mohou být namontovány nahoru, což vede k mnohem nižší hladině hluku v kabině i na zemi.
Pokud jde o letadla na vodíkový pohon, dodatečný úložný prostor směrem ke křídlům je ideální pro přepravu vodíkových nádrží, které jsou sice lehké, ale zabírají hodně místa. Má to však i své nevýhody. Rozpětí křídel je větší než u typických dopravních letadel, což může omezit počet letištních prostor, do kterých se vejdou, pokud nemají sklopná křídla. Je obtížnější je evakuovat a cestující po stranách se při náklonu letadla cítí jako na horské dráze, protože jsou dále od osy otáčení.

NASA i Airbus uvádějí u svých prototypů zhruba 20% snížení spotřeby paliva, ale JetZero si myslí, že by to mohlo být více. Podle zakladatele Marka Page je hybridní křídlo o 50 % účinnější, spotřebuje polovinu paliva a vypustí polovinu oxidu uhličitého ve srovnání s letadlem s trubkovým trupem a křídlem. Page a někteří jeho kolegové z JetZero pracovali na projektu demonstrátoru hybridního křídla v 90. letech v rámci partnerství mezi NASA a Stanfordovou univerzitou.
Podle rozhovoru pro časopis Aviation Week je nyní společnost připravena pokusit se takové letadlo postavit, otestovat, certifikovat a uvést do provozu do roku 2030. Prvním letadlem JetZero bude Z-5. Má nahradit Boeing 767. Jeho cílem je přepravit nejméně 250 cestujících a nabídnout dolet více než 5 000 9 260 km. Zatímco Boeing 767 má rozpětí křídel přibližně 52 m, Z-5 bude široký téměř 61 m. Bude však schopen provozu na jakémkoli letišti, které zvládne Airbus A330.

Podle serveru Pitchbook má však společnost JetZero v počáteční fázi k dispozici pouze 4,55 milionu dolarů rizikového kapitálu, cca 96 milionů Kč. JetZero se však uchází o program amerického letectva na demonstraci hybridních křídel v hodnotě 245 milionů dolarů, v přepočtu cca 5 miliard Kč, který by měl do roku 2030 dostat do vzduchu plnohodnotný demonstrátor Z-5. Nepůjde jen o dopravní letadlo, ale staví víceúčelovou platformu, a to dopravní letadlo, nákladní letadlo, tanker. Vítězný návrh má být vybrán letos v létě.
Zdroj: newatlas.com, pitchbook.com, aviationweek.com