Putinův ozbrojený obrněný vlak zdárně nahradil letadlo. Stál více než miliardu korun, má salon krásy a komunikuje se satelity

V polovině února 2023 obletěla svět zpráva, že Vladimir Putin cestuje po Rusku v obrněném vlaku. Zprávy nepřekvapily, protože o prezidentově posedlosti bezpečností se mluví již dlouho. Jak tehdy vysvětlil deník The New York Post, vládce se mimo jiné obával, že letadlo, v němž bude cestovat, bude sestřeleno. „Létající Kreml“ neboli čtyři stroje Il-96-300PU, které mu zůstaly k dispozici, proto musely být nahrazeny něčím přízemnějším.

V rozhovoru pro CNN Ilja Rožděstvenskij, reportér z protikremelské investigativní jednotky Dossier Center, zprostředkoval informaci, že Putin vsadil na ozbrojený vlak vybavený speciálními komunikačními systémy. Stroj je stejně jako většina témat spojených s ruským prezidentem zahalen aurou tajemství. Není známo, kdy byl vytvořen, jak přesně vypadá ani kolik jeho verzí existuje. V březnu 2023 Michail Korotkov, ruský fotograf a provozovatel společnost Railway Life, zachytil Putinův obrněný stroj na fotografiích, což mu později přineslo spoustu problémů. První z nich zveřejnil na internetu v roce 2018.

Fotografie ukazovala stříbrný vlak s červenými a šedými detaily, právě to má být železniční pevnost ruského prezidenta. Podle dostupných informací jezdí stroj podle tajného jízdního řádu, vždy se zakrytými okny. Nemá žádná identifikační čísla. Na střeše jednoho z vagonů je kopule, která s největší pravděpodobností ukrývá pokročilé radary a komunikační systémy. O něco více informací o vlaku odhalili v nedávné zprávě odborníci z výše zmíněného centra Dossier a novináři CNN. Jak sami zdůrazňují, jde o první takové snímky „přímo z Putinova obrněného stanoviště“. Náklady na tuto pevnost se údajně pohybují kolem 6,8 miliardy rublů, tedy téměř 1,5 miliardy korun.

Nové vagony pro Putinův vlak se začaly stavět během jeho prvního prezidentského období. Nedávno byl stroj, v němž kromě prezidenta cestují nejméně desítky důstojníků Federální bezpečnostní služby (FSB), modernizován o speciální vagony s posilovnou, tureckými lázněmi, barem a kinem. Ve vlaku je také kosmetický salon, který se v případě potřeby může proměnit v centrum záchrany života. Podle Dossier Centre se v něm mimo jiné nachází přístroj na umělou plicní ventilaci, defibrilátor, infuzní pumpa, ale také řešení označované jako „zařízení zabraňující úniku akustických informací“.

Putinova železniční pevnost nemá nouzi o šifrované komunikační systémy. Důstojník FSO Gleb Karakulov pro Dossier uvedl, že v letech 2014-2015 byly ve vlaku instalovány speciální komunikační prostředky. Na dostupných fotografiích experti identifikovali mimo jiné radiopřijímače Rjabin-M, satelitní komunikační stanici R-439 Legend-2, kanál Azur a radioreléovou stanici Azid. Jak sami uvádějí, jedná se o technologii, která se v armádě používá od 80. let minulého století. Ti, kdo zařízení obsluhovali, si prý stěžovali, že je zastaralé a často se rozbíjí. Není jasné, zda je to úmyslné, protože Putin moderní technice nedůvěřuje, nebo zda na její výměnu prostě chybí prostředky nebo čas.

Vlak, kterým hlava státu cestuje, samozřejmě zastavuje na soukromých nádražích, což má zvýšit bezpečnost cestujících. Stejně tak jeho pancéřování. Některé vagony mají zesílené stěny a okna kupé, stejně jako stěny, dveře a okna vestibulu. Využívají neprůstřelná skla minimálně třídy BR4, což v praxi znamená ochranu proti střelám například z pušky AK-47, AKM nebo Dragunov. Oddíly mají také speciální zařízení umožňující střelbu z jejich vnitřku.

Zdroj: The New York Post; Twitter; CNN; Dossier