Puma je nejmodernější bojové vozidlo pěchoty na světě. Má ho pouze Německo

Bojová vozidla pěchoty jsou konstrukce, které jsou dnes spolu s tanky nedílnou součástí obrněných sil každé velké armády. V současné době jich je na světě velké množství, včetně vozidla Puma. Jeho výrobce tvrdí, že jde o nejmodernější a nejlepší stroj svého druhu na současném bojišti.

Práce na vozidle Puma byly zahájeny v roce 2002 a o pět let později německá vláda objednala až 405 strojů tohoto typu v rámci zakázky v hodnotě 3 miliard eur, tedy zhruba za 71 miliard korun v přepočtu. Již o dva roky později se první sériově vyráběná Puma dostala do rukou vojáků a začala být testována v nejrůznějších bojových podmínkách.

V roce 2012 prošly konstrukce testy v Norsku a o rok později byly odeslány do Spojených arabských emirátů, kde vozidla zase prošla testy ve vysokých teplotách – ty zahrnovaly řízení palby v pouštních podmínkách. Jelikož bojové vozidlo Puma úspěšně prošlo všemi testy, vstoupilo v roce 2015 oficiálně do služby v silách Bundeswehru.

Samotné vozidlo se sice vzhledově nijak výrazně neliší od ostatních strojů svého typu, má však rozhodně modernější interiér prosycený novými technologiemi, uvádí portál Panzerbaer. Jedním z hlavních rysů Pumy je například vysoká flexibilita z hlediska pancéřování. Dalším výrazným rysem vozidla je konstrukce kabiny, v níž tříčlenná posádka sedí prakticky vedle sebe, což umožňuje například snadnou výměnu řidiče nebo střelce v případě zranění jednoho z nich.

Kabina Pumy je rovněž klimatizovaná a vojáci jsou chráněni také automatickým systémem protipožární ochrany a systémem ochrany proti zbraním hromadného ničení (biologickým, chemickým, radiologickým). Samostatný systém protipožární ochrany je umístěn také v motorovém prostoru. Zajímavě je řešena i dvojitá asymetrická palebná věž. Je umístěna na levé straně vozidla, zatímco kanon pumy byl umístěn na pravé straně věže.

Pokud jde o samotné pancéřování, puma využívá modulární kompozitní pancíř, který v základní verzi odolá přímému zásahu municí ráže 14,5 mm. Čelní pancíř vydrží i zásah střelou střední ráže a kumulativní náloží munice. Puma může být vybavena také přídavným pancířem chránícím boky vozidla (včetně pásů) o podobné síle.

Z dalších obranných systémů stojí za zmínku také řešení soft-kill pro obranu vozidla proti protitankovým střelám a vysoká odolnost proti výbuchu min o hmotnosti až 10 kg. K tomu přispívá i konstrukce kabiny, kde všechna sedadla a vybavení nejsou v kontaktu s podlahou pumy, což rovněž zvyšuje bezpečnost posádky.

Zdroj: Panzerbaer