První turecká stíhačka vypadá, jako americká F-22 z Aliexpressu

Práce na tureckém stíhacím letounu 5. generace TF-X jsou v plném proudu. Stavěný prototyp je na finální montážní lince. Pokud vše půjde podle plánu, Turecko uvede svůj Raptor do provozu za šest až osm let, jak uvádí server The Drive.

Turci pracují na letounu TF-X nejméně od roku 2011, kdy společnost Turkish Aerospace Industries (TAI) dostala za úkol vypracovat koncepční studii stíhačky. V následujících letech byly ve spolupráci s Turkish Aerospace vypracovány požadavky na budoucí design.

Pro program byl také zapotřebí zahraniční partner, s čímž mělo Turecko problémy. Původně byl učiněn pokus o dohodu s Jižní Koreou, která vyvíjela vlastní stíhací letoun 5. generace KF-21 Boramae, ale jednání ztroskotala. Následovala epizoda se švédským Saabem v letech 2013-2015, ale i tato jednání ztroskotala.

V současné době to vypadá, že partnerství mezi tureckou společností TAI a britskou BAE Systems, podepsané v roce 2017, pokračuje i přes konflikt ohledně motorů. Britové prosazují použití motorů Eurojet EJ200 používaných v letounech Eurofighters v letounu TF-X, ale Turci mají větší zájem o použití motorů General Electric F110, které se používají mimo jiné v amerických letounech F-16 nebo F-15.

To dává smysl, protože v současné době je turecké letectvo založeno na licenčně vyráběných letounech F-16 a pozemní posádka je s tímto motorem velmi dobře obeznámena. Stojí však za zmínku, že Turci se nevzdali myšlenky na nový motor pro TF-X, ale prototypy a první sériová dodávka mají používat americké motory.

TAI TF-X – zmenšený letoun F-22 Raptor pro turecké letectvo

Stíhačka TAI TF-X vypadá na první pohled jako americká stíhačka F-22 Raptor. Má velmi podobný tvar draku a dva motory se dvěma svislými stabilizátory. Rozměrově se jedná o menší konstrukci, protože vzhledem k maketě ve skutečné velikosti z roku 2019 vystavené na pařížském leteckém veletrhu měla tato maketa rozpětí křídel 12 m, zatímco u F-22 Raptor je to 13,6 m.

Prototyp by měl být podle současných plánů dokončen do 18. března 2023 a jeho první let je naplánován na přelom let 2025/2026. O samotné konstrukci je toho známo málo, ale tento bude s největší pravděpodobností využívat radar typu AESA a IRST (Infrared Search and Track System), který mu umožní odhalit i letouny typu stealth. Ty budou pravděpodobně podobné těm, které se používají na britských stíhačkách Eurofighter.

Jak se na stroj typu stealth sluší, výzbroj bude umístěna ve vnitřních prostorech, ale pravděpodobně bude možné ji nést i na vnějších pylonech pod křídly, jako je tomu u F-35.

Zdroj: redakce, thedrive.com, Wikipedia