První sovětský proudový dopravní letoun. Lidé složili píseň kvůli jeho smrtící pověsti

Tupolev Tu-104 byl prvním proudovým letadlem Sovětského svazu, které však brzy postihlo několik bizarních nehod, jež nakonec skončily tragicky.

Když se druhá světová válka chýlila ke konci, technologie vojenských letadel se vyvíjela neuvěřitelným tempem. Letadla poháněná vrtulemi začala být zastaralá, protože na scénu začala přicházet proudová letadla. Byl to velký skok v konstrukci letadel a vyřešit, jak je správně zprovoznit, se ukázalo jako docela složité, jak uvádí server Hotcars. Tím spíše ve světě dopravních letadel.

Západ skočil do proudového věku, když Británie představila dopravní letadlo de Havilland Comet. První proudové dopravní letadlo na světě vzalo svět útokem díky svému elegantnímu designu a neuvěřitelným výkonovým vlastnostem. To přimělo Sovětský svaz k rychlým krokům, neboť jeho dopravní letadla zaostávala za vším, co měl Západ k dispozici. Slavný letecký konstruktér Andrej Tupolev dostal nápad. Vzít proudový bombardér, který byl již v provozu, a přestavět ho na nové proudové dopravní letadlo. To, co začalo jako Tu-16, se mělo stát novým dopravním letadlem Tu-104. Ale to, co vypadalo jako skok do budoucnosti Sovětského svazu, se doslova zhroutilo s tragickými následky.

Existovaly důvody, proč se Sovětský svaz nechtěl okamžitě připojit k proudovému věku. Vývoj proudových letounů trval dlouho, vývoj letounu Comet trval přibližně deset let, než se v roce 1952 objevil. Tryskové motory byly podle sovětského názoru žíznivé po palivu a nespolehlivé, a proto bylo nejlepší je přenechat chamtivým kapitalistům na Západě. Ale rychlost a dolet, které letoun Comet nabízel, byly ve světě dopravních letadel bezkonkurenční. Když sovětský národní dopravce Aeroflot přišel s požadavkem na moderní dopravní letadlo, které by bylo lepší než cokoli jiného, co měl Sovětský svaz k dispozici, Tupolev na výzvu odpověděl.

Slíbil, že za pouhé tři roky bude mít nové proudové dopravní letadlo, které bude levnější a přepraví více cestujících než letoun Comet. Za tímto účelem vzal Tupolev bombardér Tu-16 a rozšířil jeho trup. Motory pak byly zachovány z bombardéru, stejně jako křídla se sklonem 36 stupňů. Znovu byly použity ocasní plochy a svislé stabilizátory, stejně jako avionika a podvozek. Trup byl nyní přetlakový a mohl pojmout 50 cestujících a v rekordně krátkém čase, 17. června 1955, se uskutečnil první vzlet prototypu, kterým se stal letoun Tu-104. Vzhledem k tomu, že vzletové a přistávací dráhy v Sovětském svazu byly poněkud krátké, byl pro zpomalení proudového letounu ve skutečnosti zapotřebí vlečný padák!

Věrný svým slovům vstoupil Tupolevův letoun Tu-104 do služby v září 1956, kdy nahradil letoun Iljušin Il-14 a létal na lince Aeroflotu Moskva-Omsk-Irkuck. Letoun Tu-104 s motorem Mikulin AM-3 zkrátil dobu letu z 13 hodin a 50 minut na pouhých 7 hodin a 40 minut. Bylo to dramatické zlepšení a pro Sověty to začalo vypadat ještě lépe. V roce 1954 byl letoun Comet rychle stažen ze služby po sérii nehod.

Letoun Tu-104 tak zůstal jediným provozovaným proudovým letadlem na světě v letech 1956 až 1958. Problémy však sovětské proudové letadlo brzy dostihly. Stalo se tak po několika letech do Evropy a prvním transatlantickém přeletu. Letoun Tu-104 se však ukázal jako obtížný letoun s těžkým a nereagujícím ovládáním a létání v nízkých rychlostech bylo díky jeho hmotnosti a dozadu posunutým křídlům náročné. Letoun přistával při vyšších rychlostech, protože piloti se báli, že v nízkých rychlostech půjde rovnou k zemi. Proto měl letoun brzdný padák, což bylo také způsobeno nedostatkem zpětného tahu, vzduchové brzdy nebo vlastně jakýchkoli pořádných brzd.

První náznaky větších potíží se objevily v únoru 1958 poté, co letoun Tu-104 v turbulenci vzplál dvojitý motor, ačkoli piloti letoun zachránili. O měsíc později se však letoun Tu-104 dostal do turbulence a poté byl vymrštěn do vzduchu, přičemž piloti nebyli schopni zastavit stoupání proudového letounu. Letoun překročil svou konstrukční výšku a poté se řítil k zemi, než piloti získali kontrolu nad letadlem. Tyto incidenty pokračovaly a v srpnu téhož roku postihl Tu-104 stejný problém, ale tentokrát havaroval. O dva měsíce později postihl stejný problém další letoun Tu-104, který se zřítil, ale pilot rádiem pár sekund před smrtelným dopadem sdělil podrobnosti o tom, co se s letadlem děje špatného řízení letového provozu.

S jasnou závadou, která byla na letadle zjevná, nebyl kupodivu letoun Tu-104 vyřazen z provozu. Vyšetřovatelé by však zjistili, že silné stoupavé proudy vynášejí proudové letadlo na oblohu díky jeho konstrukci odvozené od bombardéru. Kabina také měla těžiště posunuté příliš dozadu a na letounu pak byly provedeny nouzové úpravy. To však nezabránilo dalšímu incidentu se stoupavým proudem. Než Sověti cokoli podnikli, přišlo bohužel o život asi 144 lidí a letoun Tu-104 postihlo ještě několik dalších nehod, například přejetí přistávací dráhy a následná havárie.

V 60. letech se letoun stal námětem sovětské lidové písně, která se odvolává na jeho smrtící pověst. V roce 1958 byl Comet v přepracovaném provedení opět v provozu, zatímco Amerika začala zavádět letouny Boeing 707 a Douglas DC-8. Propagandistická hodnota letounu Tu-104 byla pryč a Západ měl před Sověty pevný náskok. Navzdory svým nedostatkům měl letoun Tu-104 pomoci vydláždit cestu budoucím sovětským dopravním letadlům a pro nová letadla byly také modernizovány vzletové a přistávací dráhy a letiště.

Zdroj: Hotcars