První elektrická nákladní loď byla spuštěna na vodu. Nebude potřebovat posádku
Nulové emise a brzy i bez posádky. V Norsku byla představena první plně elektrická autonomní nákladní loď na světě, což je malý, ale slibný krok ke snížení klimatické stopy námořního průmyslu, uvádí portál techxplore.com.
Díky přepravě až 120 kontejnerů s hnojivy z továrny v jihovýchodním městě Porsgrunn do přístavu Brevik vzdáleného tucet kilometrů se díky dlouho odkládané lodi jménem Yara Birkeland, která byla v pátek předvedena médiím, odstraní potřeba přibližně 40 000 jízd nákladních automobilů ročně, které jsou nyní poháněny znečišťující naftou.
Osmdesátimetrová loď o hmotnosti 3 200 tun brzy zahájí dvouleté pracovní zkoušky, během nichž bude dolaďována, aby se naučila samostatně manévrovat. Kormidelna by mohla zcela zmizet za tři, čtyři nebo pět let, jakmile plavidlo bude za pomoci senzorů samo podnikat cesty dlouhé 7,5 námořní míle.
To celebrate this momentous occasion, #YaraBirkeland visited Oslo for it's first and only visit where the Norwegian Prime Minister, @jonasgahrstore was given a tour by CEO of Yara, @stholsether. ? Read more about Yara Birkeland. ? https://t.co/S1bcPIcLgS pic.twitter.com/pQYft5fh1P
— Yara International (@yara) November 19, 2021
„Poměrně hodně nehod, ke kterým na lodích dochází, je způsobeno lidskou chybou, například z důvodu únavy,“ řekl vedoucí projektu Jostein Braaten. „Autonomní provoz může umožnit bezpečnou cestu,“ dodal.
Přestože vzdálenost, kterou loď Yara Birkeland urazí, může být krátká, bude čelit mnoha překážkám. Bude se muset pohybovat v úzkém fjordu a proplouvat pod dvěma mosty, přičemž bude muset zvládat proudy a silný provoz obchodních lodí, rekreačních plavidel a kajaků, než zakotví v jednom z nejrušnějších norských přístavů. Následujících několik měsíců bude ve znamení učení. Autonomní plavba bude také vyžadovat nový soubor předpisů, které zatím neexistují.
100 Tesel v ústrojí lodi
Na palubě lodi Yara Birkeland nahradilo tradiční strojovnu osm bateriových oddělení, díky nimž má plavidlo kapacitu 6,8 MWh – pochází z obnovitelné vodní energie. „To je ekvivalent 100 Tesel,“ říká Braaten.
Námořní sektor, který je zodpovědný za téměř tři procenta všech emisí způsobených člověkem, má za cíl snížit své emise o 40 procent do roku 2030 a o 50 procent do roku 2050.
Přesto tento sektor v posledních letech zaznamenal nárůst.
Podle nejnovějších údajů Mezinárodní námořní organizace vypustilo toto odvětví v roce 2018 dohromady v mezinárodní a vnitrostátní námořní dopravě a rybolovu více než jednu miliardu tun skleníkových plynů, což je nárůst oproti 962 milionům tun v roce 2012.
Sám o sobě bude příspěvek lodi Yara Birkeland ke globálnímu úsilí v oblasti klimatu pouhou kapkou v moři – eliminuje 678 tun oxidu uhličitého ročně, které vyvrhnou nadbytečné nákladní vozy. A odborníci neočekávají, že by se elektrické lodě v dohledné době staly univerzálním řešením pro průmysl.
Zdroj: Techxplore.com