Program Liberty Lifter. Společnost DARPA buduje masivní ekranoplán

Po několika desetiletích se vrací myšlenka používání velkých ekranoplánů, tentokrát nikoli v Rusku, ale ve Spojených státech. Očekává se, že program nazvaný Liberty Lifter povede ke stavbě velkých ekranoplánů, které budou schopny přistávat s těžkou vojenskou technikou na mořském pobřeží.

Ekroplán je kříženec lodi a letadla. Během letu se pohybuje několik metrů nad vodní hladinou, přičemž využívá efektu blízké hladiny, zvýšení vztlakové síly, k němuž dochází ve velmi malé výšce díky vzduchovému polštáři vytvořenému pod pohybujícím se objektem.

Díky tomuto jevu je ekranoplán schopen pohybovat se rychlostí letadla, a přitom nést mnohem těžší náklad, což je typické spíše pro plavidla. Vzhledem ke své povaze mají ekranoplány obvykle podobu létajících člunů a na vývoji tohoto typu zařízení se intenzivně pracovalo zejména v Sovětském svazu.

V SSSR byly vyvinuty obrovské ekranoplány, známé jako Kaspické příšery a operačně používaný Luon, varianta postavená pro nesení těžkých protilodních střel 3M80 Moskit. Do služby vstoupil také A-90 Orljonok, určený pro roli vyloďovacího plavidla.

Renesance ekranoplánů

Myšlenku využití ekranoplánů pro přepravu vojáků nyní oživuje DARPA (Agentura pro pokročilé obranné výzkumné projekty). Agentura v rámci programu Liberty Lifter počítá se stavbou štítového letounu o rozměrech velkého dopravního letounu, jako je C-17 Globemaster III, který bude schopen vzlétnout a přistát na moři.

Očekává se, že Liberty Lifter bude mít schopnosti jak kluzáku, tak letadla. Měl by se vznášet 30 metrů nad vodní hladinou s těžkým nákladem, ale také by měl mít schopnost jednoduše létat a stoupat do výšky 3 000 metrů s doletem více než 10 400 km. Cílová konstrukce má vážit maximálně 272 tun a stát v přepočtu maximálně 7,5 miliard korun.

V první fázi soutěže je třeba do 18 měsíců vypracovat předběžný návrh přistávacího letounu s obrazovkou. Zájem o jednotku tohoto typu zároveň naznačuje rostoucí pozornost, kterou Američané věnují možnému konfliktu s Čínou, kde by v podmínkách bojů na souostrovích západního Pacifiku, byly výsadkové ekranoplány velmi užitečné.

Dva koncepty

Do soutěže pořádané agenturou DARPA se přihlásily dvě společnosti, které předložily různé koncepce stroje, který má být pořízen. Společnost General Atomics navrhla dvoutrupý letoun střední velikosti s deseti motory umístěnými na horní ploše draku a s prvky zajišťujícími co nejvyšší výkony na vodní hladině,

Alternativní návrh předložila společnost Aurora Flight Sciences. Jeho obrazovka byla optimalizována pro let. Připomíná typický létající člun a svým vzhledem odkazuje na slavný letoun Hughes H-4 Hercules, známý také jako „Spruce Goose“. Jedná se o největší letadlo na světě, které nikdy neletělo, ale pouze se vzneslo do malé výšky díky přízemnímu efektu.

Zdroj: redakce; New Atlas