Před 50 lety Rusové shodili nejtěžší bojové vozidlo s padákem z letadla. Přistání proběhlo za pomocí raket
Ruské ministerstvo obrany se pochlubilo, že od prvního shozu bojového vozidla BMD-1 s posádkou uvnitř z dopravního letounu An-12 uplynulo 50 let. Podle Ruska žádná jiná armáda tento výkon nezopakovala. Vysvětlujeme, co je BMD-1 a jaké jsou jeho schopnosti.
Ruské ministerstvo obrany připomnělo incident, který se odehrál v Tulské oblasti 5. ledna 1973, tedy před 50 lety. Toho dne Rusové z dopravního letounu An-12 vysadili bojové vozidlo BMD-1 s posádkou na palubě. Tvořili ji velitel podplukovník Leonid Zujev a nadporučík Alexandr Margielev.
Rusové vysadili BMD-1 s posádkou na palubě
Nová taktika zajistila, že výsadkové divize byly nasazeny během hodin a minut namísto dnů. Západní země, jako jsou Spojené státy, Francie a Anglie, se o experimentu dozvěděly a podnikly vlastní kroky, ale nikdo na světě podobné testy neprováděl, zdůraznilo ruské ministerstvo obrany.
BMD-1 je obrněné, plovoucí, pásové bojové vozidlo určené pro výsadkové jednotky, které se i přes zavedení vývojových verzí stále používá. Bylo vyvinuto ve Volgogradském traktorovém závodě v 60. letech 20. století. Prvními stroji byla ruská armáda vybavena v dubnu 1969 a sériová výroba vozidel začala v roce 1970. Hlavní úlohou BMD-1 je přeprava pěchoty, což usnadňuje konstrukce vozidla a jeho uzpůsobení pro leteckou přepravu a výsadek padákem.
Na palubě BMD-1 je několikačlenná posádka, včetně řidiče, velitele, dvou střelců a tří vojáků. Někteří z nich jsou součástí vyloďovacího plavidla, které má čtyři nebo pět vojáků. Obrněné a vyzbrojené vozidlo jim má pomoci proniknout na nepřátelské území, dosáhnout strategických bodů a splnit zadané úkoly. Pancéřování BMD-1 jej chrání před dělostřeleckými granáty a palbou z ručních zbraní, což zvyšuje šance na úspěch v tomto typu mise.
Osoby uvnitř BMD-1 se mohou bránit pomocí primární výzbroje, kterou činí 73mm kanon 2A28 Grom a s ním spojený kulomet PKT. Další výzbroj tvoří raketomet 9P122 9M14M Malutka. K pozorování prostředí a vyhodnocování hrozeb se používá otočný periskop, radiostanice R-123M a gyrokompas Gpk-S9.
Samotné vozidlo je 5,4 m dlouhé, 2,63 m široké a 1,62-1,97 m vysoké. Je vybaveno motorem 5D20 o výkonu 240 koní, který umožňuje BMD-1 o hmotnosti 7,5 tuny jet maximální rychlostí 65 km/h. V terénu je pak maximální rychlost 40 km/h a ve vodě 10 km/h. Vzhledem ke své velikosti a hmotnosti musí být vozidlo přepravováno letadlem upraveným pro tyto úkoly. Například letouny An-12, An-22, Il-76, An-124 a vrtulníky Mi-6 a Mi-26.
V malé výšce lze vysazení vozidla provést pomocí speciálního padáku, který vytáhne plošinu s vozidlem BMD z letadla, nebo z velké výšky na přistávací plošině PRSm-915. Dotyčná plošina je vybavena systémem padáků a raketových motorů. Ty snižují pádovou rychlost vozidla. Vozidlo BMD-1 je vysazováno bez posádky na palubě, i když existují výjimky, jako například výše zmíněná situace z 5. ledna 1973. Vojáci přistávají odděleně a po dopadu na zem je jejich úkolem vozidlo najít.
Zdroj: Army recognition