Potopený ruský křižník Moskvu zachraňuje 110 let stará loď, jedno z nejstarších plavidel na světě

Podle zprávy nezávislého obranného analytika Suttona, loď, která provede záchranné operace potopeného ruského křižníku Moskva, je 110 let staré záchranné plavidlo ruského námořnictva, jménem Kommuna. Je to jedno z nejstarších existujících funkčních námořních plavidel vůbec.

Unikátně vyhlížející Kommuna poprvé vstoupila do aktivní služby jako loď Volchov v roce 1915, aby fungovala jako záchranné plavidlo pro baltskou flotilu ruského námořnictva. Je to katamarán s dvojitým trupem a byla aktivní během ruské revoluce a dvou světových válek. Nyní slouží námořnictvu Ruské federace.

V roce 1922 byla oficiálně přejmenována na Kommuna, což odpovídalo v té době změněné politické orientace Ruska. Tento název jí zůstal i po rozdělení Sovětského svazu. 

Podle webu TheDrive se Kommuna starala o ponorky, včetně jejich oprav, doplňování paliva a výměny jejich posádek, a účastnila se i záchranných misí. Byla dokonce oceněna medailí Za obranu Leningradu za svou roli při vyprošťování vozidel z potopených zásobovacích lodí za druhé světové války. Po přestavbě v roce 1967 se přemístila do Černého moře a byla vybavena záchrannými ponorkami.

Konstrukce dvojitého trupu lodi byla původně zamýšlena tak, aby poskytovala prostor pro dokování ponorek a zachráněných objektů. Její centrální oblast se stala místem pro menší dálkově ovládané ponorky a také části trosek, které byly vyzdviženy do lodi. 

Podle Suttona je pravděpodobné, že Kommuna nese hlubinná záchranná vozidla AS-28 (DSRV), která jsou navržena pro ponor do hloubky 1000 metrů. Loď dlouhodobě sídlí v Sevastopolu na Krymu poblíž místa v Černém moři, kde byl potopen křižník Moskva. Je tedy vzhledem k blízkosti obou plavidel logickou volbou, že záchrannou akci provede právě Kommuna, přestože je stará přes sto let.

Křižník Moskva byl v polovině dubna zasažen ukrajinskými řízenými střelami Neptun u pobřeží Černého moře. Plavidlo začalo hořet, což vedlo k evakuaci celé posádky. Loď byla zasažena přesto, že disponovala trojvrstvým systémem protivzdušné obrany a mimo jiné i protilodními řízenými střelami dlouhého doletu.

Odborníci jako Sutton si nejsou jisti, zda se Rusko pokusí zachránit všechno ze svého potopeného křižníku. Neexistují žádné oficiální zprávy o tom, co přesně bylo na palubě Moskvy. I když se objevila tvrzení, v době potopení byly na palubě lodi jaderné hlavice pro protilodní střely P-500/P-1000, v současnosti neexistuje žádný důkaz, který by toto tvrzení podpořil. Ani nevíme, kolik námořníků bylo zraněno nebo usmrceno z přibližně 500 členů posádky.

Ruské ministerstvo obrany tvrdí, že 396 námořníků na lodi bylo zachráněno, jeden byl nalezen mrtvý a 27 zůstává nezvěstných. Nevíme ale, zda tato čísla odpovídají skutečnosti. Spekuluje se také o tom, že případné vyproštění těl bude součástí záchranné mise Kommuny.

Ve svém příspěvku Sutton také poznamenal, že na podporu mise Kommuny by mohla být nasazena také oceánografická průzkumná loď Lagoda, vlastněná ruským námořnictvem.

Stále větší obavy u ruské armády také vzbuzuje fakt, že při záchranné akci křižníku Moskva by se Kommuna mohla stát dalším cílem pro ukrajinské vojenské síly, které již dokázaly, že mohou zasáhnout cíle daleko od svého pobřeží.

Zdroj: thedrive.com, jalopnik.com