Poškozený kanón ukrajinského tanku T-64BV. Tuto záhadnou součást lze snadno vyměnit

Poškození vybavení je ve válce neodmyslitelným problémem. Nyní se na internetu objevila fotografie ukrajinského tanku T-64BV, který má na první pohled poškozený kanon. Ve skutečnosti se jedná o poměrně snadno opravitelné poškození. Vysvětlíme, co to je.

Poškození není nijak kritické, protože tank může pokračovat v normální palbě, ale za cenu snížení komfortu posádky. Poškozenou součástí je vnější kryt trubice, který zajišťuje, aby při otevření závěru zbraně jedovaté střelné plyny nespadly do tanku. Tento jednoduchý prvek navíc zajišťuje, že v hlavni nezůstanou zbytky nespálené prachové náplně.

Poškozenou součástku viditelnou na fotografii níže lze odstranit bez demontáže děla. Podle viditelných poškození na předpancíři a níže na kostkách reaktivního pancíře lze předpokládat, že tank byl zasažen střepinou z dělostřeleckého granátu, jak píše server Tank Historia.

Dělová dmychadla – proč jsou potřeba a jak fungují

Kanónové dmychadla jsou plynová dynamická zařízení používaná na obrněných vozidlech k odvádění kouře a střelného prachu z hlavně, aby při otevření závěru děla během vytahování nábojnice (nyní má většina tanků samočinné odpalování, po kterém zůstane jen mosazné dno) a/nebo nabíjení dalšího náboje (případně nábojnice a prachové náplně) nespadly do věže.

Již během druhé světové války se při střelbě z tankové věže kouřilo, což výrazně zhoršovalo pohodlí posádky (střelné plyny jsou jedovaté a kouř snižoval viditelnost). Navíc hrozilo, že spolu s kouřem budou do věže naplněné municí nasáty i zbytky nespáleného střelného prachu, což by za příznivých podmínek mohlo způsobit velmi nebezpečný požár.

Obsluha dmychadla tanku

Problém byl odstraněn jednoduchým použitím ventilátorů, které odváděly kouř z věže, nebo použitím stlačeného vzduchu k pročištění hlavně (použito u slavného Panthera). Revoluce však přišla až v 50. letech 20. století v podobě systému, který nevyžadoval žádné další mechanismy a zahrnoval pouze zahušťovací zařízení umístěné obvykle v polovině hlavně.

Zahuštění funguje jako zásobník, který se v okamžiku výstřelu díky otvorům v hlavni naplní prachovými plyny. Poté, co střela opustí hlaveň, plyny ze zásobníku expandují jediným možným směrem, tj. k východu z hlavně, a vytvářejí podtlak. To způsobuje, že kouř a nespálený střelný prach jsou odsávány ze zadní části hlavně, takže se nedostanou do prostoru pro posádku.

Zdroj: redakce, tankhistoria.com, Wikipedia