Po havárii čínského letadla jsou data z černé skříňky zásadní. Jak vlastně toto zařízení funguje?
Čerstvé zprávy informují o tom, že se našla jedna z černých skříněk z havárie letadla společnosti China Eastern Airlines. Na otázky, k čemu vlastně černé skříňky slouží a co mohou nabídnout, hledá odpovědi server Popsi.
Komerční letadla mají dvě černé skříňky. Jednak je to hlasový záznamník v pilotní kabině a potom záznamník letových údajů. Zprávy o pondělní havárii čínského letadla informují, že zařízení, které bylo nalezeno v troskách letadla, je pravděpodobně hlasový záznamník z pilotní kabiny.
„Záznamníky letových údajů a hlasové záznamníky v pilotní kabině pomohly vyřešit naprostou většinu nehod,“ řekl John Cox, generální ředitel společnosti Safety Operating Systems a bývalý pilot Boeingu 737. „Jsou to tedy opravdu důležitá zařízení, protože čas od času mohou být klíčem k pochopení toho, co se během velké havárie stalo,“ dodává.
Vysvětlení funkce hlasového záznamníku v pilotním kabině prozrazuje už samotný název. Tento přístroj prostě a jednoduše zaznamenává vše, co se během letu v kabině letadla děje. Shromažďuje zvuk z několika kanálů. Od pilota, prvního důstojníka a všech, kdo v kokpitu sedí. „Jsou zde čtyři mikrofony,“ řekl Cox. „Záznamník hlasu v kokpitu zaznamenává vše, co je řečeno v blízkosti kteréhokoli z těchto čtyř mikrofonů. Mohou to být i rozhovory mezi letadlem a řízením letového provozu,“ dodává John Cox.
Zvukový záznam tedy nezahrnuje pouze konverzaci. Vyšetřovatelé zajímají také okolní zvuky. Může to být chod stabilizačního trimovacího kolečka, může to být zapnutí nebo vypnutí stěrače, může to být také zvuk deště dopadajícího na přední sklo kabiny. Zkrátka, může to být cokoli. Moderní zařízení jsou schopna uchovat zpětně až dvě hodiny záznamu.
Pro vyšetřovatele jsou důležité i zdánlivé detaily. Například tón řeči pilotů. „Byli ve stresu? Byli v panice? Měli problémy s dýcháním? To všechno jsou věci, které by hlasový záznamník v pilotní kabině měl zachytit,“ říká Anthony Brickhouse, docent na americké Embry-Riddle Aeronautical University.
Záznamník letových dat, tedy druhá část černé skříňky, zaznamenává další informace, a to za delší časové období. „Záznamník letových údajů je mnohem složitější,“ říká Cox. Tyto údaje mohou zahrnovat informace, jako je nadmořská výška letadla, kurz, rychlost při zemi, rychlost stoupání, zvolený režim autopilota, zda je podvozek nahoře nebo dole, poloha klapek a zda jsou přepínače a funkce přetlakového systému v pořádku. Záznamníky letových údajů mohou uchovávat sedm až osm dní dat. To znamená, že pokud mají vyšetřovatelé přístup k těmto datům, mohou zvážit informace z více letů. „Mohou se podívat zpětně na předchozí lety v záznamníku letových údajů a zjistit, jak by s nimi souvisel let, při kterém došlo k nehodě,“ upřesňuje John Cox.
Anthony Brickhouse poznamenává, že surová data, která toto zařízení ukládají, „vypadají jen jako hromada kódu“, ale lze je převést do „animace nebo rekonstrukce letu“, která ukazuje, co se stalo. „Data v černé skříňce žijí ve specifické paměťové jednotce,“ říká Brickhouse. Důležité je ale zmínit, že černé skříňky nejsou jediným zdrojem údajů. Dalšími zdroji jsou data přenášená z letadla během samotného letu.
Zdroj: popsi.com
[seznam-ads id="63251"] [seznam-ads id="63250"] [seznam-ads id="64854"] [seznam-ads id="64868"]