Techsvět.cz
Nejinformovanější technologický a vědecký portál v Česku
  • Nejnovější články
person driving car
29. 10. 2021

Pamatuje si první navigaci v autě? Byla složitá a poháněná heliem

auto, honda, navigace

V roce 1981 připravila společnost Honda svým modelem Electro Gyrocator cestu moderním systémům GPS pomocí heliového gyroskopu a 16bitového počítače v kufru, napsal server Road and Track.

Motor CVCC společnosti Honda z poloviny sedmdesátých let byl jednoznačným úspěchem. Zářný příklad vynalézavosti relativně nové automobilky. Vítězstvím byl i systém vrstveného plnění, chytrá mechanická konstrukce, která společnosti umožnila splnit zpřísňující se emisní normy bez katalyzátorů.

Ale ve vysoce inovativní atmosféře sedmdesátých let u Hondy v myslích některých vedoucích pracovníků zdůraznil zaostávání společnosti v elektronice. Jakmile ale Honda vyvinula elektronické vstřikování paliva, motor CVCC skončil.

Proto v roce 1976 společnost Honda zahájila intenzivní výzkumnou a vývojovou kampaň, která představovala budoucnost automatizovaných vozidel. Budoucnost, kterou bude možné dosáhnout pouze nahromaděním menších elektronických vylepšení v každém důležitém automobilovém systému. Základem byla schopnost vozu znát svou vlastní polohu.

Nezapomeňte, že v té době byl americký vládní satelitní globální polohový systém omezen na vojenské použití. Vůz by tedy musel vypočítávat svou polohu na základě ujeté vzdálenosti a změn směru. Honda musela přijít na to, jak přizpůsobit takzvané inerciální navigační systémy z letadel Boeing 747 a kosmických lodí Apollo automobilům, aniž by to bylo tak složité a nákladné. Sledování ujeté vzdálenosti vozu bylo snadné. Honda jednoduše namontovala jednotku pro počítání otáček na místo, kde se nacházel kabel rychloměru, a tím to skončilo.

  • Foto: Honda

Detekce směru byla složitější

Druhá část – detekce změn směru byla složitější. Obvykle se k detekci změn směru jízdy vozidla v prostoru používají gyroskopy. Potenciální automobilové využití gyroskopů ho zaujalo poté, co sledoval ukázku tanků japonských sil sebeobrany. Díky gyroskopům se tanky mohly pohybovat po nerovném terénu, zatímco jejich děla zůstávala v rovině. Původně se inženýři společnosti Honda domnívali, že by tato zařízení mohla být užitečná v nové konstrukci odpružení. V roce 1977 však jeden ze zaměstnanců výzkumu a vývoje navrhl použít jednoduchý gyroskop pro navigaci.

Velké a složité letecké gyroskopy s dokonale opracovanými kardanovými křídly byly jednoduše nepraktické. A byly přehnané: Na rozdíl od leteckých strojů stačí automobilu k určení polohy měřit pohyb ve dvou osách. Řešením byl jednoduchý gyroskop s plynovou rychlostí. V případě verze Honda je proud helia vystřelován na dva zahřáté dráty uvnitř uzavřené kapsle. Když se auto otáčí, setrvačnost proud odkloní a zasáhne jeden drát více než druhý. Rozdíl teplot mezi oběma dráty pak lze interpretovat jako změnu směru.

16-ti bitový počítač umístěný v kufru interpretoval data a odesílal je na 6-ti palcový CRT displej umístěný na palubní desce. Systém s efektním názvem Honda Electro Gyrocator za vás nedokázal vybrat trasu ani upozornit na blízké provozovny KFC, ale dokázal na malé obrazovce vytyčit čáru a to bylo kouzelné. Jistě, uživatelé museli před obrazovku posunout příslušný průhledný mapový překryv a vyměnit ho, když cestovali do jiného regionu.

  • Foto: Honda

Kupující drahého přístroje, který se začal prodávat v Accordech a Vigorech na japonském trhu v roce 1981, obdrželi knihu těchto map pokrývající celé Japonsko. Možnosti přístroje Electro Gyrocator byly omezené a jeho cena příliš vysoká na to, aby měl komerční úspěch. Vytvořil však základ pro budoucí systémy založené na GPS, které se objevily brzy po zániku systému Electro Gyrocator. A co je důležité, vynesl společnost Honda do čela automobilové elektroniky.

Zdroj: roadandtrack.com


Redaktor: Petr Vyhnánek


Suzy Brooks

Služba Street View je stará 15 let. Auta společnosti Google ujela více než 16 milionů kilometrů

Zdroj

Jižní Korea vyvíjí novou generaci přelomového vrtulníku

Austin Schmid

Bude pršet jedinečný déšť? Výbuch na noční obloze nás čeká 30. května

CristianIS

Dokážete přežít jaderný útok? Od tlakové vlny po radioaktivní spad – tady jsou bezpečnostní tipy

BrandonFero

Protilodní rakety „Harpuna“ zamířily na Ukrajinu z Dánska, co jsou zač?

Zdroj

Kernza – nová obilovina, která by mohla způsobit revoluci v zemědělství

geralt

Mohla by technologicky vyspělá civilizace změnit fyzikální zákony?

Zdroj

Americké Mk 19 na Ukrajině. Granátomety umí způsobit pekelnou spoušť

aerial photography of city

Proč nejsou systémy autopilota v letadlech odolné proti sebevraždě?


  • Axel Antas Bergkvist: Unsplash
Foto:

Čtěte také

  • Suzy BrooksSlužba Street View je stará 15 let. Auta společnosti Google ujela více než 16 milionů kilometrů
  • ZdrojJižní Korea vyvíjí novou generaci přelomového vrtulníku
  • Austin SchmidBude pršet jedinečný déšť? Výbuch na noční obloze nás čeká 30. května
  • CristianISDokážete přežít jaderný útok? Od tlakové vlny po radioaktivní spad – tady jsou bezpečnostní tipy
  • BrandonFeroProtilodní rakety „Harpuna“ zamířily na Ukrajinu z Dánska, co jsou zač?



Techsvět.cz
  • Pracovní nabídky
  • Kontakty
© Techsvět.cz 2022
Na našich webových stránkách používáme soubory cookie, abychom vám poskytli nejrelevantnější zážitek tím, že si zapamatujeme vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na „Přijmout“ vyjadřujete souhlas s použitím VŠECH souborů cookie.
Cookie nastaveníPřijmout
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Vždy povoleno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
ULOŽIT A PŘIJMOUT