Opona padla, nadzvukový letoun X-59 byl představen. Projekt X-59 má za cíl vyvinout technologii pro znovuzavedení komerčních civilních nadzvukových letadel
S obvyklým rozruchem NASA a Lockheed Martin představily nadzvukový letoun X-59. Při slavnostním ceremoniálu ve slavné továrně Skunk Works v kalifornském Palmdale v USA bylo experimentální letadlo představeno veřejnosti.
Veřejnost však měla poprvé možnost vidět X-59 zblízka a v jeho konečné podobě, píše portál NewAtlas, poté co opona padla.
Projekt X-59 Quiet SuperSonic Technology (Quesst), který je ve vývoji od roku 2016, má za cíl vyvinout technologii pro znovuzavedení komerčních civilních nadzvukových letadel. Od vyřazení letounu Concorde v roce 2003 žádný z nich nelétal.
Hlavním problémem nadzvukových dopravních letadel je nechvalně proslulá zvuková rázová vlna, kterou letadla letící rychlostí vyšší než Mach 1 generují. Díky extrémně dlouhému jehlanovitému nosu a speciálně navrženému trupu bude X-59 schopen tuto rázovou vlnu rozptýlit a proměnit ji v ránu, která nebude hlasitější než bouchnutí dveří automobilu.
Letoun X-59 měří na délku 29 metrů a má rozpětí křídel 9 metrů, je poháněn motorem General Electric F414 s přídavným spalováním, který generuje tah 9 979 kg. To letounu umožní dosáhnout rychlosti 1,5 Machu ve výšce 16 800 metrů. Kvůli extrémnímu proudění bude pilot používat vylepšený systém vidění, který zajistí výhled ven prostřednictvím kamery s rozlišením 4K.
Zdroj: NewAtlas