Obrněné bestie ze Švédska. Vozidla CV90 zamíří na Ukrajinu. Kamufláž Barracuda MCS snižuje tepelnou stopu stroje

Švédské a dánské úřady podepsaly prohlášení o převodu dalších vozidel CV90 na Ukrajinu. Podle profilu Ukrajinské fronty na platformě X by obránci mohli obdržet až 25 vozidel. Připomínáme schopnosti těchto švédských strojů.

Jeden CV90 stojí přibližně 10 milionů dolarů (223 milionů korun), mohou Švédsko a Dánsko darovat celkem asi 25 bojových vozidel, píše portál ArmyRecognition.

Obrněné bestie ze Švédska
Vozidla CV90 (konkrétně varianta CV9040C) se na Ukrajině objevila již před několika měsíci. První z přibližně 50 kusů, které do země obránců dorazily, byly spatřeny letos v červnu, další se objevily v listopadu. Nejnovější snímky potvrdily, že Kyjev obdržel stroje vybavené kamufláží Barracuda MCS, jejímž úkolem je snížit tepelnou stopu stroje a v podstatě učinit CV90 téměř nepostřehnutelnými pro nepřátelské senzory.

Připomeňme, že CV90 je vozidlo, které se začalo vyrábět v 90. letech minulého století. Jeho základní verze se vyznačuje přítomností posádkové věže, která je vybavena kanónem Bofors ráže 40 mm. Některé varianty jsou naopak vybaveny automatickým kanónem Bushmaster ráže 30 nebo 35 mm. Švédové rovněž dbali na zvýšení bezpečnosti samotného vozidla, ale i posádky, a to použitím zadýmovacího granátometu Galix.

Pohonnou jednotkou CV90 je motor o výkonu 407 kW, který vyrábí švédská Scania. Díky němu bojové vozidlo dosahuje maximální rychlosti 70 km/h. Plná palivová nádrž zase umožňuje CV90 ujet až 900 km.

Je třeba také zdůraznit, že švédský nákladní automobil je často kladen na roveň americkému Bradley M2 bwp z dobrého důvodu. Důvodem je nejen jeho silná (na bojové vozidlo) palebná síla, ale také robustní pancéřování. CV90 totiž odolá střelám ráže 20 mm a pro zvýšení odolnosti vozidla na korbě a věži výrobce použil keramicko-kevlarové pancéřování MEXAS. To zase chrání před podkaliberními projektily ráže 30 mm a minami o hmotnosti až 10 kg. Další často zmiňovanou výhodou CV90 je jeho dobrá manévrovatelnost v obtížném terénu.

Zdroj: ArmyRecognition, Wikipedia