Nový systém elektronického boje pro německé stíhačky bude používat i umělou inteligenci
Navzdory rostoucí popularitě stíhaček páté generace, jejichž klíčovou vlastností jsou neviditelné vlastnosti stealth, se v mnoha zemích stále vyvíjejí nové verze starších letounů. Díky pokrokům ve vývoji elektroniky nabízejí rušící a sebeobranné systémy možnost vytvořit kolem letounu jakousi ochrannou bublinu, tzv. elektronický stealth. Právě touto cestou se vydává Německo při vytváření nové verze letounu Eurofighter.
Eurofighter EK (Elektronischer Kampf, německy elektronický boj) bude letoun specializovaný na překonávání a ničení nepřátelské protivzdušné obrany. V současné době Německo k tomuto účelu používá úderné letouny Tornado ECR vyvinuté v 70. letech 20. století, jejichž životnost se neodvratně blíží ke konci. Při hledání jejich nástupce Němci zvažovali řadu možností, včetně pořízení amerických letounů elektronického boje EA-18G Growler. Nakonec bylo rozhodnuto, že vyvinou specializovanou variantu letounu Eurofighter, která by nejen obnovila flotilu letounů SEAD, ale byla by přínosem i pro domácí průmysl.
Práce na letounu Eurofighter EK byly zahájeny v březnu 2022. První fáze prací, které Airbus provedl, zahrnovala analýzu trhu s dostupnými systémy elektronického boje vhodnými pro použití ve stíhačkách Eurofighter. Z dostupných řešení má výrobce sestavit optimální balíček a provést analýzu kompatibility s letounem. Tato fáze má být dokončena v roce 2024. Teprve dalším krokem bude stavba skutečného prototypu. V současné době jsme se dozvěděli o výběru Německem preferovaného systému elektronického boje, kterým je Arexis vyráběný švédským Saabem.

Arexis je modulární a škálovatelný systém, který může být plně integrován na palubě letadla, nebo jako zásobník v bezpilotním letounu a poskytuje obranné i útočné schopnosti elektronického boje. K neutralizaci nepřátelských systémů protivzdušné obrany využívá rušící systémy založené na technologii aktivních elektronicky snímaných antén GaN (AESA), ultraširokopásmových přijímačů a digitální radiofrekvenční paměti (DRFM). Do systému Arexis lze integrovat další prostředky elektronického boje, útočné zbraně a pokročilé atrapy cílů, jako je SPEAR-EW.
Systém zajišťuje kompletní pokrytí prostoru kolem letadla bez ohledu na jeho polohu a manévry. Zařízení pracuje v reálném čase tak, že přijímá elektromagnetické signály a převádí je do digitální podoby. Hlavní počítač systému je pomocí algoritmů umělé inteligence identifikuje a v případě potřeby varuje pilota před hrozbou. Při identifikaci vysílače se systém spoléhá nejen na analýzu charakteristik signálu, ale také na způsob jeho chování. Civilní vysílače se budou chovat jinak než vojenské vysílače, které se snaží maskovat svou přítomnost.
Rušící signály jsou vysílány výše zmíněnými anténami AESA, které nejenže umožňují soustředit silný signál v daném směru, ale také umožňují plynule a rychle měnit charakteristiky rušícího signálu a vysílat signál do několika směrů současně. Kromě toho selhání jednoho prvku antény AESA neznamená, že se zcela vypne. Díky použití stovek nezávislých vysílacích modulů nemá poškození jednoho z nich vliv na činnost ostatních. Arexis používá několik antén AESA rozmístěných po celém letadle. Jejich přesný počet je tajný a není známo, jak to bude fungovat na Eurofighteru EK, ale ví se, že na Gripenu E jsou instalovány mimo jiné v koncích křídel a na svislém stabilizátoru.
Zdroj: Aviacionline