Nový materiál! Microsoft spolupracuje s výzkumníky na průlomu v technologii baterií pro elektromobily. Úspěšně baterii otestovali

Jedním z nejpalčivějších problémů pro průmysl elektromobilů je otázka, jak snížit nebo zmírnit používání lithia v bateriích pro elektromobily. Společnost Microsoft a Pacific Northwest National Laboratory amerického ministerstva energetiky nyní oznámily, že možná objevily nový materiál, který by mohl potenciálně snížit spotřebu lithia až o 70 %, uvádí web The Cool Down.

Výzkumníci použili nástroje umělé inteligence k zúžení 32 milionů potenciálních anorganických materiálů na 18 slibných kandidátů. Z nich vytvořili prototyp baterie s novou látkou – elektrolytem v pevné fázi, který je v současné době známý pouze jako N2116. Výzkumníci baterii úspěšně otestovali a použili ji k napájení žárovky.

Elektromobily jsou sice mnohem šetrnější k životnímu prostředí než tradiční automobily poháněné benzinem, ale jejich lithium-iontové baterie mají značné ekologické nevýhody – především kvůli procesu těžby potřebného lithia, který je náročný na vodu a rozkládá půdu. Tento proces vede ke kontaminaci blízkých vodních zdrojů a vzniku dalších nebezpečí, a to vše kvůli těžbě kovu, který není obnovitelným zdrojem a jehož dostupné zásoby by mohly být nakonec zcela vyčerpány, pokud ho svět bude spotřebovávat současným tempem.

Svatý grál baterií

Některé pevnolátkové baterie, na rozdíl od současných baterií, které využívají tekuté nebo gelové lithium, byly označovány za „svatý grál baterií“ díky svému potenciálu pro pohon vozidel s delším dojezdem, rychlejší dobou nabíjení a nižším rizikem vznícení. Vědci po celém světě proto pracují na životaschopných pevnolátkových bateriích pro elektromobily. Tento nový průlomový objev společnosti Microsoft a ministerstva energetiky s pomocí umělé inteligence by se mohl stát takovou baterií.

Kromě polovodičové baterie se mnoho vědců pokouší vyvinout také typ baterie, která by zcela eliminovala potřebu lithia. Příkladem jsou sodíkové baterie, které se ve velkém vyrábějí v Číně, a baterie z hliníku, soli, niklu a keramiky.

Zdroj: The Cool Down