Nizozemský startup Elysian má plány na plně elektrické letadlo pro 90 cestujících, které by mohlo uletět 805 km
Komerční letectví se snaží snížit svůj dopad na klima a v současné době není na dobré cestě ke splnění cíle nulových čistých emisí do roku 2050. Udržitelné letecké palivo se nevyrábí dostatečně rychle a zdá se, že na obzoru je jen málo alternativ k proudovým motorům a turbovrtulovým letadlům náročným na palivo.
Jedním z problémů je, že elektrifikace letadel není tak snadná jako u silničních vozidel, a zdá se, že v odvětví panuje shoda, že technologie baterií se musí vyvinout, než se elektrická osobní letadla stanou realitou.
Nizozemský startup Elysian však tento předpoklad zpochybňuje svými plány na plně elektrické regionální letadlo s doletem 805 km a prostorem pro 90 cestujících, které dokáže snížit emise o 90 % – a které chce komerčně provozovat do deseti let.
Nuevo avión eléctrico E9X de Elysian con 90 asientos: autonomía de hasta 1.000 km sólo con baterías.https://t.co/1kHPFbBOmj pic.twitter.com/owHqrjqdmZ
— EcoInventos (@EcoInventos) January 13, 2024
„Mnozí odborníci tvrdí, že k dosažení rozumného doletu a nosnosti potřebujete technologii baterií, která přesáhne možnosti dostupné do roku 2050,“ říká Reynard de Vries, ředitel designu a inženýrství společnosti Elysian. „Ale my jsme si položili otázku: ‚Jak dosáhnout maximálního doletu s bateriovou technologií, kterou již máme k dispozici?‘. S elektrickými letadly poháněnými bateriemi lze doletět mnohem dále, než uvádí většina studií – pokud se správně rozhodnete.“
Letadlo s názvem E9X zatím existuje pouze na papíře – společnost Elysian plánuje postavit zmenšený model do dvou až tří let a plnohodnotný prototyp do roku 2030. Jeho hlavní konstrukční prvky jsou však již známy a jsou poněkud překvapivé. „Neměli byste předpokládat, že elektrické letadlo bude vypadat jako nejúspěšnější letadla současnosti,“ říká de Vries a dodává, že častým omylem je, že elektrická letadla by měla být v podstatě elektrifikovanými verzemi nejlehčích regionálních turbovrtulových letadel, uvádí CNN.
Letoun E9X bude mít osm vrtulových motorů a rozpětí křídel téměř 42 metrů – větší než Boeing 737 nebo Airbus A320, ačkoli oba mohou přepravit více než dvojnásobek cestujících – a také tenčí trup, což podle de Vriese zlepšuje strukturální i aerodynamické vlastnosti.
Tato konstrukce je výsledkem spolupráce s Delftskou technickou univerzitou, nejstarší a největší technickou univerzitou v Nizozemsku, a její principy jsou vysvětleny ve vědeckém článku s názvem „Nový pohled na bateriové letectví“, jehož autory jsou de Vries a Rob Wolleswinkel, spoluzakladatel společnosti Elysian.
Jedním z klíčových principů je, že baterie budou umístěny v křídlech, nikoli v trupu letadla. „To je zásadní konstrukční rozhodnutí,“ říká de Vries. „Baterie představují značnou část hmotnosti letadla a s hmotností chceme pracovat tak, aby byla umístěna tam, kde se vytváří vztlak.“
zdroj: CNN