Největší zničené letadlo světa Antonov přece jen bude žít dále. Jeho motory použije menší letoun

Letecká společnost Antonov Airlines používá motory z obrovského letounu An-225 Mrija v menších letounech An-124 Ruslan. Uvedl to Maxim Sanockij, náměstek generálního ředitele společnosti Antonov, jak píše web Top War. An-225 Mrija bylo největší letadlo na světě. Bylo zničeno na letišti v prvních dnech ruské invaze na Ukrajinu.

Společnost Antonov provozuje pět letounů An-124 Ruslan, které jsou nyní umístěny v německém Lipsku. Stroje mohou používat motory z legendárního letounu Mrija, protože oba letouny používají stejný typ motorů D-18T, přičemž v An-225 je instalováno šest motorů. Jeden z motorů byl demontován dokonce ještě před válkou. Nakonec ze zničené Mrije byly demontovány i prvky mechanizace křídla, které měly být použity při případné výrobě druhého letounu An-225.

An-225 Mrija byl unikátní stroj, který v rámci programu Buran zkonstruovala a vyrobila Antonovova konstrukční kancelář na základě An-124 Ruslan. Program předpokládal, že An-225 Mrija bude sloužit k přepravě raketoplánu Buran a prvků rakety Eněrgija. Sovětský program se však nepodařilo dokončit. Existovaly plány na stavbu druhého letounu An-225. Ta byla zahájena koncem 80. let v rámci sovětského kosmického programu, ale dodnes nebyl stroj dokončen.

An-225 získal titul největšího a nejtěžšího dopravního letadla na světě. Od roku 2001 jej komerčně využívala ukrajinská letecká společnost Antonov Airlines. Sloužil především k přepravě těžkého nákladu.

Impozantní stroj byl 84 metrů dlouhý, 18,1 metrů vysoký a rozpětí jeho křídel přesahovalo 88 metrů. Letoun se mohl vznést do vzduchu rychlostí 9,65 m/s a letět maximální rychlostí 850 km/h. Jeho maximální vzletová hmotnost dosahovala 640 000 kg. Stroj mohl přepravovat náklad o hmotnosti až 250 000 kg, a pokud by někdo chtěl vyrobit osobní verzi tohoto letounu, mohlo se do něj posadit až 1 500 osob.

Zdroj: Top War