Největší letoun na světě provedl test, který lidstvo přiblížil k hypersonickým letům
Stroj Roc společnosti Stratolaunch, neboli největší letadlo na světě, se nyní může pochlubit dalším úspěchem. Letadlo úspěšně dokončilo shoz svého hypersonického testovacího prostředku TA-0, čímž připravilo půdu pro svůj první hypersonický let, který se uskuteční již za několik měsíců, píše web Space.com.
Roc, poháněný šesti motory, je svou velikostí bezesporu největším letadlem na světě. Letoun s dvojitým trupem nevypadá jako něco, co by mohlo nést těžký náklad. Když byl navržen, měl letoun Roc vynášet vzdušné rakety, které by vynášely satelity na oběžnou dráhu, podobně jako to plánovala společnost Virgin Orbit.
Po smrti svého zakladatele Paula Allena však společnost Stratolaunch musela změnit své plány a přeorientovala se na testování hypersonických dopravních prostředků. Vzhledem k tomu, že společnost Virgin Orbit nedávno vyhlásila bankrot, se zdá, že Stratolaunch vsadil na správnou kartu a nyní směřuje ke slibné budoucnosti.
Teprve loni v říjnu uskutečnila společnost Roc svůj první let s hypersonickým letounem, kterému se přezdívá Talon. Talon je opakovaně použitelný hypersonický testovací letoun, který může nést přizpůsobitelné užitečné zatížení rychlostí vyšší než Mach 5, tedy pětinásobek rychlosti zvuku.
To je docela pozoruhodné vzhledem k tomu, že společnost v roce 2019 vyhlížela bankrot a nyní se obrátila a testuje hypersonické letouny pro Pentagon. Stratolaunch v současné době staví pokročilé iterace opakovaně použitelného letounu Talon-A, ale nedávno testoval uvolnění Talonu-A0, který nemá pohonnou jednotku.
V sobotu 11. května vzlétl letoun Roc z Mojave Air and Space Port v jižní Kalifornii krátce po deváté hodině ráno na svůj 11. zkušební let. Směřoval na západ a největší letoun na světě vypustil Talon-A0, když byl u centrálního pobřeží Kalifornie. Protože Talon-A0 nemá motor, který by ho posunul k hypersonické rychlosti, mohl testovací stroj provádět pouze klouzavé manévry a posílat telemetrické údaje zpět týmu Roc a na Vandenbergovu vesmírnou základnu, uvádí se v tiskové zprávě.
Zatímco ostatní testovací letouny Talon budou mít přistávací zařízení, které umožní jejich návrat na jakoukoli přistávací dráhu, Talon-A0 mohl provést pouze maketu přistání a dopadnout na vodu. Přistál zpět v Mojave čtyři hodiny a osm minut po startu. Testy lidstvo přiblížily zase o krok blíže k hypersonickým letům.
Zdroj: Space.com