Nejrychlejší vlak na světě. Nový čínský rychlovlak má přepravit cestující rychleji než letadlo. Využívá magnetickou levitaci
Při nedávné zkušební jízdě dosáhl nový čínský vysokorychlostní vlak maglev rekordní rychlosti 452 km za hodinu, čímž se stal nejrychlejším vlakem na světě. Inženýři doufají, že po dokončení dosáhne rychlosti 1 000 km za hodinu (mnohem vyšší než komerční letadla, která jezdí průměrnou rychlostí 877 až 923 km za hodinu). Maglev využívá magnetickou levitaci k efektivnímu klouzání vzduchem, což eliminuje tření a hluk a zároveň umožňuje vlakům cestovat vyšší rychlostí. Využívá supravodivých magnetů v potrubí, kde je téměř vakuum.
Supravodivé magnety jsou elektromagnety, které byly ochlazeny na extrémní teploty, což posiluje magnetické pole. Supravodivé magnety ve vlaku interagují s kovem na stěnách potrubí a způsobují levitaci vlaku, takže se mezi vlakem a kolejnicí vytvoří „vzduchový polštář“. V Číně je již v provozu jeden vlak maglev, a to v Šanghaji, který spojuje letiště Pudong se stanicí Longyang Road v centru města. Třicetikilometrová cesta trvá přibližně sedm minut.
Čína plánuje rozšířit technologii maglev na železnice po celé zemi, aby usnadnila cestování mezi velkými městy a venkovskými oblastmi. Tento cíl je součástí projektu technologických inovací China Railway 450, který byl zahrnut do čtrnáctého pětiletého plánu země na období 2021 až 2025. Projekt CR450 má minimalizovat čas a náklady na cestování pro obrovské množství obyvatel Číny a zároveň snížit znečištění ovzduší způsobené dopravou.
Dekarbonizace čínského dopravního sektoru bude hrát klíčovou roli v plánech země, která chce do roku 2030 dosáhnout vrcholu emisí uhlíku a do roku 2060 se stát uhlíkově neutrální zemí. Vlaky maglev neprodukují žádné přímé emise a jejich další výhodou je, že nerozdělují zemi. Na rozdíl od dálnic a tradičních železničních tratí mohou pod kolejemi maglev bezpečně procházet zvířata. Čínský superrychlý vlak maglev by mohl být v provozu do tří až deseti let.
Zdroj: redakce, TCD