Moskva staví novou stíhačku. MiG-41 má létat na hranici vesmíru rychleji než americký špionážní letoun SR-71 Blackbird

Zahájili jsme vývoj stíhacího letounu nové generace. V této fázi je projekt PAK DP pod názvem MiG-41.

Toto oznámení naznačuje, že konstruktéři letounu zřejmě narazili na určité problémy. V roce 2017 totiž program PAK-DP vstoupil do realizační fáze, takže nová etapa prací je připomenutím z tohoto oznámení. A při pohledu na schopnosti, kterými má stroj disponovat, to vlastně není žádné překvapení.

Představivost fanoušků vojenského letectví v současnosti jitří řada stále záhadných stíhacích letounů a na vrcholu tohoto seznamu je bezesporu ruský MiG-41, na jehož vývoji Moskva pracuje již nejméně několik let. Tento futuristický stroj prý létá rychleji než ikonický americký špionážní letoun SR-71 Blackbird, píše portál Bulgarianmilitary.

Ruská vláda v posledních letech klade velký důraz na modernizaci letectva. Během této doby se na rýsovacích prknech ruských inženýrů objevilo několik zajímavých strojů. Su-57, moderní stíhací letoun páté generace, již údajně vstoupil do sériové výroby, Su-75 je rovněž blízko letu a Moskva již plánuje debut několika dalších projektů. Patří mezi ně například první ruský stealth bombardér, který má vstoupit do služby před rokem 2027, a také zajímavý MiG-41.

MiG-41 je letoun, který je již několik let vyvíjen v rámci programu PAK DP – perspektivního systému vzdušných stíhaček dlouhého doletu, na který dohlíží ruský konglomerát Rostech, jenž vyvíjí nové vojenské technologie. V roce 2021 Rostech oficiálně potvrdil, že takový stroj je ve fázi vývoje.

MiG-41 – kremelská „vesmírná“ stíhačka
Nový letoun, který vzniká jako nástupce modelu MiG-31, by měl dosahovat rychlosti Mach 4,3 a stropu přes 50 km, přičemž by již létal v tzv. mezosféře, tedy na hranici vesmíru. To jsou parametry, které by mu mohl závidět i slavný špionážní letoun SR-71 Blackbird, který létal rychlostí Mach 3,5 a je dodnes nejrychlejším pilotovaným letadlem v historii. Takový výkon představuje pro inženýry celou řadu problémů, ale nabízí také některé obrovské výhody. Zaprvé by MiG-41 při letu v této výšce měl obrovský dolet až 11 000 km a nemusel by se obávat nepřátelských letadel, protože v této výšce žádné jiné letadlo nelétá.

MiG-41 by také údajně disponoval technologií stealth, která by snižovala jeho viditelnost pro radary, a laserovými zbraněmi určenými k ničení nepřátelských raket a výzbrojí schopnou ničit satelity. A co stojí konstruktérům v cestě jako hlavní překážka? Zdá se, že největší výzvou bude pohonný systém stroje, který jej bude schopen vynést do tak velké výšky.

Vzhledem k výše uvedenému oznámení Rostechu se proto zdá nepravděpodobné, že by se plánované zavedení MiGu-41 do služby, které by se údajně mělo uskutečnit již v roce 2028, uskutečnilo. Ostatně sami Rusové si toho jsou pravděpodobně vědomi, neboť modifikace MiGů-31 probíhá již několik let a v armádě našeho východního souseda budou pravděpodobně létat ještě několik let. Nemělo by se také zapomínat, že sankce uvalené na Rusko po útoku na Ukrajině ztížily tamnímu zbrojnímu průmyslu přístup k západním komponentům, které budou pro stavbu stíhačky jistě potřeba. Je tedy možné, že Rostech bude muset s dokončením tohoto projektu počkat na konec války.

Jedno je však jisté – až a jestli vůbec se MiG-41 vznese do vzduchu, bude to s největší pravděpodobností jeden z nejpozoruhodnějších letounů ve vojenské historii. Čas však ukáže, kolik toho z halasných oznámení ruské zbrojovky skutečně zbylo.

Zdroj: Bulgarianmilitary