Moderní polský Rosomak ze Slezska operující na Ukrajině má skvělé obrnění, které mu pomáhá brodit se ve vodě
Na internetu se objevily další fotografie polských Rosomáků na Ukrajině, upozorňuje profil OSINT Technical na platformě X. Obrněné transportéry dodané z Polska se dostaly do 44. mechanizované brigády.
Kolový obrněný transportér, který vyrábí společnost Rosomak SA, byl poprvé předveden jako prototyp v roce 2001. O dva roky později, v roce 2003, již začala sériová výroba a do roku 2020 opustilo slezskou továrnu více než 900 strojů.
Pohonnou jednotkou polského Rosomaka je jeden přeplňovaný vznětový motor Scania D1 12 56A03PE, který dosahuje výkonu téměř 500 koní. Motor je spojen s automatickou převodovkou ZF 7HP 902S německé výroby. Maximální rychlost vozu se pohybuje kolem 100 km/h a plná palivová nádrž zaručuje dojezd kolem 800 km.
Nejdůležitější na transportéru Rosomak je však ochrana, kterou může poskytnout tříčlenné posádce (a osmi výsadkovým jednotkám). Vrstvený pancíř chrání před střelami ráže 14,5 mm vpředu a před střelami ráže 7,62 mm po stranách. Hlavní vrstva ocelových plátů je silná 8 mm. Prostor mezi pláty však může být vyplněn pěnou, která zvyšuje vztlak Rosomaka při pohybu přes vodní překážky.
Základní variantou v polské armádě je M1 Rosomak. Výrobce jej vybavil věží Hitfist-30P italské firmy OTO Melara. Vyznačuje se přítomností automatického kanonu ATK Mk44 Bushmaster II ráže 30 mm a kulometu UKM-2000C ráže 7,62 mm.
Věž Hitfist váží přibližně 2 300 kg, je vyrobena z hliníkové slitiny a dále je chráněna vnějšími pancéřovými deskami s prvky z kompozitních materiálů. Tato kombinace zvyšuje bojovou využitelnost stroje v přední části, neboť zajišťuje jeho větší bezpečnost.
Zdroj: Twitter (X); Wikipedia; OSINT Technical