Místnost, ve které studenti skládají zkoušku, může mít vliv na jejich výkon, zjistili vědci
Podle nejnovějšího australského výzkumu jsou studenti ovlivněni prostředím, ve kterém skládají svou zkoušku. Velký vliv na jejich výkon může mít příliš velká místnost s vysokými stropy, uvádí server IFL Science.
Obecně se studenti ve školách učí v menších místnostech nebo přednáškových sálech. Avšak kvůli vysokému počtu lidí, kteří skládají zkoušky na konci semestru, jsou často studenti umístěni do velkých místností (např. tělocvičny).
Nepochybně jde o málo nákladnou a logisticky výhodnou variantu. Nedávná studie zveřejněná v časopise Journal of Environmental Psychology však naznačuje, že místnosti s vysokými stropy mohou ovlivnit aktivitu mozku spojenou se soustředěním.

Výzkum ukázal rozdíly
Vědci z University of South Australia a Deakin University zkoumali reálná data, která získali od 15 400 vysokoškolských studentů ve třech kampusech australské univerzity. Data z let 2011 až 2019 obsahovala výšku místností, kde studenti skládali zkoušku. V potaz se přitom bral samotný prospěch, věk, roční období, studovaný předmět a zda již z něj student zkoušky skládal. Vědecký tým zjistil, že existují pozoruhodné rozdíly ve výkonech studentů, kteří seděli v místnosti s klasickými stropy a s těmi vysokými.
Doktorkar. Isabella Bowerová, hlavní autorka studie, vysvětlila, že tyto prostory jsou často navrženy pro jiné účely, než pro zkoušku.
,,Klíčovým bodem je, že velké místnosti s vysokými stropy znevýhodňují studenty a my musíme pochopit, jaké mozkové mechanismy jsou ve hře a zda to ovlivňuje všechny studenty ve stejné míře,“ řekla doktorka Bowerová.
Co může způsobit horší výsledky
Výzkum jasně neukázal, co mohlo způsobit zhoršené výsledky studentů, kteří skládali zkoušku v místnostech s vyššími stropy. Nebylo tak možné zjistit, zda jsou výsledky přímým důsledkem kvality návrhu stupnice, nebo zda jde o parametry vnitřního prostředí. Příkladem může být špatná izolace tělocvičen, jejíž klimatické řízení je nákladné.
Na studenty může působit rovněž snížená okolní teplota, což, jak bylo prokázáno, snižuje kognitivní funkce u mladých lidí. Dalším faktorem může být přeplněnost takových místností. Je známo, že koncentrace vysokého počtu lidí může negativně ovlivnit kognitivní výkon člověka. Velikost místnosti však může být jen jedním z faktorů.

Dopad prostředí na výkon
Každopádně díky tomuto výzkumu si mohou univerzity uvedomit potenciální dopady prostředí na výkon studentů a provést úpravy, aby měli všichni studenti rovné podmínky.
,,Tato zjištění nám umožní lépe navrhovat budovy, ve kterých žijeme a pracujeme, abychom mohli pracovat co nejlépe,“ dodala hlavní autorka studie.
Vliv velikosti místnosti na mozkovou aktivitu člověka
Jeden z předchozích výzkumů týmu zkoumal účastníky, kteří byli umístěni do VR prostředí, díky němuž bylo možno měnit velikost virtuálních místností. Mezitím přístroj EEG zaznamenával mozkovou odezvu. Bylo zjistěno, že mozková aktivita se ve větších místnostech zvyšovala. Také tento výzkum může přispět ke zlepšení vyšetření a testování účastníků.
Zdroj: IFL Science