Letoun z druhé světové války se bude znovu vyrábět ve formě obojživelného stroje nové generace. Přistane a odletí i z vody

Může se letoun pocházející z druhé světové války osvědčit v moderních vojenských aplikacích? To hodlá vyzkoušet americká společnost Catalina Aircraft, která plánuje obnovit výrobu letounu PBY Catalina.

Letoun bude samozřejmě modernizován a přizpůsoben moderním požadavkům, jak píše web FlightGlobal. Původní letoun PBY Catalina byl zkonstruován ve 30. letech minulého století společností Consolidated, ale vzhledem k vysoké poptávce po letadle během druhé světové války jej vyráběly také kanadská společnost Vickers, Boeing Canada, Naval Aircraft Factory a dokonce i továrna v SSSR. Po četných vlastnických proměnách a akvizicích je dnes držitelem typového certifikátu pro tento letoun již zmíněná Catalina Aircraft.

Přestože v současnosti žádnou Catalinu nepoužívají žádné ozbrojené síly na světě, ani se nepoužívá komerčně, po světě neustále létají desítky historických exemplářů. Společnost Catalina Aircraft jako držitel typového certifikátu již 14 let podporuje jejich majitele při servisu a opravách těchto letadel.

Výrobce nazývá svůj letoun NGAA (Next-Generation Amphibious Aircraft). Druhý název, který se používá k připomenutí jeho legendárního předchůdce, je Catalina II. Plánovaný letoun má mít moderní motory a soudobou avioniku a podle výrobce má nabídnout schopnosti, které žádný jiný létající člun nedokáže, i když v době oznámení bylo odhaleno jen velmi málo podrobností.

Očekává se, že NGAA Catalina II bude schopna operovat z moří, řek, jezer a zpevněných i nezpevněných přistávacích drah. Přistání na vodě umožňuje trup podobný lodi a využití pozemních letišť umožňuje zatahovací kolový podvozek. Civilní varianta má mít maximální vzletovou hmotnost 14500 kg a schopnost přepravit 34 cestujících nebo 5400 kg nákladu. Maximální vzletová hmotnost vojenské verze má být 18100 kg.

Ačkoli v současné době výrobce nemá na svůj letoun žádné objednávky a datum zahájení výroby zatím není známo, zástupci společnosti deklarují připravenost zahájit dodávky v roce 2029. Výrobce prohlašuje, že o letoun je velký zájem ze strany vlád, ozbrojených sil, bezpečnostních agentur i komerčních provozovatelů, ale žádné konkrétní informace nezveřejnil.

Obnovení obojživelných letounů souvisí s očekávaným možným konfliktem mezi USA a Čínou v oblasti Tichého oceánu. Rozsáhlé plochy otevřeného oceánu a četné, ale relativně malé a málo rozvinuté ostrovy roztroušené v této oblasti představují pro vojenské letectvo velkou výzvu. Proto je v USA kladen velký důraz na létající tankery a prodloužení doletu nových letadel, včetně plánovaného stíhacího letounu NGAD. Nedostatek pozemních vzletových a přistávacích drah přiměl plánovače přehodnotit životaschopnost využití létajících člunů, které by v rámci doktríny rozptýlených operací mohly létat na všechny tyto ostrovy a přepravovat malé, ale silně vyzbrojené jednotky, které budou představovat hrozbu pro čínské vzdušné a námořní síly.

V podobném duchu se nesly i původní Cataliny používané za druhé světové války. Jen pro americké námořnictvo bylo postaveno 3276 Catalin různých verzí. Používaly se k průzkumu, hlídkování, záchranným a bombardovacmí úkolům. Cataliny během války významně přispěly k vítězství Spojenců na mořích, neboť v Atlantiku byl jejich dlouhý dolet využíván ke sledování německých ponorek a v Pacifiku byly obzvláště cenné jejich průzkumné schopnosti a schopnost přistát na vodě k záchraně sestřelených pilotů. Lze zmínit, že to byla právě posádka Cataliny, která odhalila japonskou flotilu směřující k Midway, což Američanům poskytlo v této rozhodující bitvě značnou výhodu.

Zdroj: FlightGlobal