Letoun, který pokořil Saddáma Husajna nad Ukrajinou. Letouny E-8 Joint STARS jsou jako létající vojenská zpravodajská základna

Nad Ukrajinou se objevují nenápadná letadla. Startují ze základny v Ramsteinu, přelétají nad Polskem a pak několik hodin krouží východně od linie Charkov – Záporoží. Mají důležitý účel, protože letouny E-8 Joint STARS jsou očima a ušima americké armády, informuje portál EurasianTimes.

Vypadají jako obyčejné staré Boeingy 707. Osobní letecké společnosti v naší části světa je už nepoužívají, ale americké letouny, ačkoli mají na palubě někdy i několik desítek operátorů průzkumného systému, jsou stále v provozu.

Od stovek podobných letadel je odlišuje pod trupem umístěná kapotáž, která poněkud připomíná velkou kánoi připevněnou k letadlu – ukrývá technický zázrak, a to multifunkční radar AN/APY-7 vyvinutý společností Northrop Grumman, jehož velká anténa měří přes 7,3 metrů.

Velká velikost znamená také velké možnosti, protože v závislosti na režimu provozu může radar mapovat terén, různé stacionární objekty – například budovy, ale také stojící a pohybující se vozidla.

Radar, který vidí všechno

Ačkoli je radar AN/APY-7 určen k rozpoznávání pozemních cílů, poradí si i s nízko letícími vrtulníky nebo drony. A to vše na vzdálenost až 250 km.

Z takové vzdálenosti je letoun schopen nejen „vidět“ jednotlivé tanky nebo auto jedoucí po silnici, ale také, i když ne ve všech případech, je rozpoznat a přiřadit je k určitému typu nebo modelu.

To má zásadní význam jak pro rozpoznání situace v době míru, tak v době války. Stojí za to si to připomenout, i když jen v souvislosti s mnohokrát uváděnými dostřely různých dělostřeleckých nebo raketových systémů: samotný dostřel zbraně neznamená nic bez schopnosti zjistit, rozpoznat a označit cíl. Tohoto úkolu se ujímá E-8 Joint STARS.

Letadlo, které pokořilo Saddáma Husajna

Letouny E-8 Joint STARS poprvé prokázaly svou užitečnost během první války v Perském zálivu. První dva, formálně ještě nepřipravení ke službě, byli nasazeny na Blízkém východě a rychle prokázali svou užitečnost.

Právě díky nim dosáhly jednotky protiirácké koalice prvního skvělého vítězství: s minimálními ztrátami dobyly saúdské město Chafdží, které obsadily při překvapivém nájezdu vojsk Saddáma Husajna.

Pýcha irácké armády netušila, že ji čeká masakr: ztráty dosáhly 80 procent a většina z nich vznikla dlouho předtím, než došlo ke kontaktu s nepřítelem.

A to vše díky letounu E-8 Joint STARS. Právě tyto letouny detekovaly a identifikovaly cíle a následně naváděli dělostřelectvo a letectvo dlouho předtím, než koaliční pozemní jednotky vstoupily do boje proti zbytkům iráckých jednotek.

50letí veteráni

Vojenská létající zpravodajská buňka poskytuje Američanům obrovskou výhodu, ale letouny E-8 Joint STARS nejsou bez chyb. Klíčovým problémem je zranitelnost vůči nepřátelské palbě – průzkumné mise vyžadují nejen kontrolu vzduchu, ale také ochranu před pozemními odpalovacími zařízeními protivzdušných raket dlouhého doletu.

Dalším problémem je, že průzkumný systém byl vyvinut v době mezinárodního uvolnění, které znamenalo rozpočtové škrty v armádě. To znamená, že zatímco samotný radar a systémy používané ke zpracování získaných dat byly na počátku 90. let 20. století na špičkové úrovni, o letadlech, na kterých byly namontovány, se to říci nedalo.

Jako platforma byl vybrán starý, opotřebovaný Boeing 707, vyrobený v 70. a 60. letech 20. století. Navíc, zatímco avionika a průzkumné systémy byly během 30 let provozu modernizovány, s letadly samotnými se zacházelo zanedbaně.

V důsledku toho vyžadují letadla stále nákladnější údržbu a jejich schopnosti jsou omezeny mimo jiné jejich motory, které vyžadují používání dlouhých vzletových a přistávacích drah.

Nová generace průzkumných strojů

Tyto slabiny nejsou pro Američany žádným tajemstvím, a proto se již dlouho hledá jeho nástupce. Kromě studia nové generace velkých průzkumných strojů se zvažuje také úplné nahrazení průzkumných strojů s posádkou bezpilotními letouny.

Zvítězilo hybridní řešení – vyřazené letouny jsou nahrazeny flotilou strojů Bombardier E-11A. Ty jsou mnohem menší a levnější na provoz, ale mohou nabídnout podobné schopnosti, pokud jde o délku letu nebo dostup kam může letadlo vystoupat.

Nesou nový průzkumný systém BACN (Battlefield Airborne Communications Node), kterým jsou vybaveny také průzkumné bezpilotní letouny EQ-4B Global Hawk.

Zdroj: eurasiantimes.com, wikipedia