Letoun CV-22 Osprey za miliardy dolarů nemůže létat. Důvod je banální
Problémy s americkými letouny CV-22 Osprey jsou zatím v nedohlednu. Tentokrát o potížích informovalo Velitelství speciálních operací vzdušných sil (AFSOC). Možnost selhání spojky uzemnila vybavení amerických speciálních sil, jak píše server Popular Mechanics.
Jedná se o masově vyráběný a masově používaný letoun. Vypadá jako letadlo s motory a velkými vrtulemi umístěnými na samých koncích křídel.
Klíčovou vlastností Ospreye je možnost měnit polohu motorů a vrtulí. Při vertikálním umístění (nebo pod zvoleným úhlem) se stroj změní z letadla na vrtulník. Důležité je, že změnu lze provést za letu.
Hybrid letadla a vrtulníku
Teoreticky to umožňuje kombinovat výhody letounu a vrtulníku, tj. vysokou rychlost a dolet s možností vertikálního vzletu a přistání. CV-22B Osprey může letět rychlostí přes 500 km/h a má dolet téměř 4 500 km do doplnění. Stroj váží 14 tun a dokáže přepravit značný náklad – jeho hmotnost při přepravě v nákladovém prostoru dosahuje 9 tun a při zavěšení pod trupem kolem 6 tun.
V praxi tato avantgardní konstrukce navzdory vynaloženým více než 50 miliardám dolarům v přepočtu cca 1 bilionům Kč a více než 30 letům vývoje stále způsobuje mnoho problémů.
Problémy se spojkou
Nejnovějším z nich je porucha pohonného systému, konkrétně spojky v převodovce, která spojuje motor s rotorem. Za posledních šest týdnů došlo ke dvěma případům selhání této součásti. Přestože nikdo nebyl zraněn a velení ocenilo profesionalitu pilotů, kteří nouzovou situaci zvládli, rozhodlo se AFSOC Velitelství speciálních operací vzdušných sil lety letounů Ospreys zmrazit.
Stejné varianty (podle návrhu, protože existují rozdíly ve vybavení) používá také námořní pěchota a námořnictvo, které se však nerozhodly opustit používání Ospreyů v současné službě.
Problém známý již léta
Možná je to dáno specifickými úkoly strojů AFSOC, které jakožto vybavení speciálních sil létají spíše níže a provádějí riskantnější manévry, kde je prostor pro chybu menší.
Výsledkem přijatých opatření však je, že některé speciální jednotky nemohou využívat výhod letounů Ospreys. Americké zdroje přitom uvádějí, že porucha byla poprvé zjištěna a nahlášena v roce 2010. Od té doby došlo k deseti poruchám, ale výrobce zatím nenašel řešení, jak problém odstranit.
Zdroj: popularmechanics.com
[seznam-ads id="63251"] [seznam-ads id="63250"] [seznam-ads id="64854"] [seznam-ads id="64868"]