Když vypadl proud, použili lokomotivu. To je účinný způsob, jak se vypořádat se zimním výpadkem proudu

Před 25 lety, v lednu 1998, zasáhla pohraničí Spojených států a Kanady mohutná několikadenní sněhová bouře. Sněhová nadílka nejenže odřízla mnoho měst od světa, ale navíc zničila elektrickou infrastrukturu.

Situace lidí zbavených pomoci se v některých případech stala dramatickou. Jak popisuje služba Railway to Railway, zimní výpadek se týkal mimo jiné 40tisícového města Boucherville v provincii Quebec. Aby bylo možné město zachránit a provést záchrannou akci, vyjednala starostka Francine Gadboisová s Kanadskou národní železnicí pronájem lokomotivy, jak píše server Rapido Trains.

Lokomotiva jako elektrárna

K dispozici byla lokomotiva typu M-420 3502 – jedna z 88 jednotek tohoto typu vyrobených v 70. letech pro kanadské železnice. Lokomotivu o hmotnosti 123 tun poháněl čtyřdobý dvanáctiválcový dieselový motor o výkonu 2 000 koní (1,49 MW).

Co dělat, když v zimě vypadne proud? V měřítku jednotlivých domácností se může každý pokusit připravit sám, ale pokud jde o zásobování celého města, které bylo odříznuto od světa, domácí metody nestačí. Kanadské obecní úřady přišly s geniálním řešením tohoto problému.

Před pětadvaceti lety, v lednu 1998, zasáhla pohraničí mezi Spojenými státy a Kanadou mohutná několikadenní sněhová bouře. Sněhová nadílka nejenže odřízla mnoho měst od světa, ale navíc zničila elektrickou infrastrukturu.

Situace lidí zbavených pomoci se v některých případech stala dramatickou. Zimní výpadek se týkal mimo jiné 40tisícového města Boucherville v provincii Quebec. Aby bylo možné město zachránit a provést záchrannou operaci, vyjednala starostka Francine Gadboisová se společností Canadian National Railway zapůjčení lokomotivy.

Lokomotiva jako elektrárna

K dispozici byla lokomotiva typu M-420 3502. Jedna z 88 jednotek tohoto typu vyrobených v 70. letech pro kanadské železnice. Lokomotivu o hmotnosti 123 tun poháněl čtyřdobý dvanáctiválcový dieselový motor o výkonu 2 000 koní (1,49 MW).

Lokomotiva byla přesunuta jeřábem z trati na běžnou silnici. Tam dokázala ujet 300 metrů do blízkosti místní radnice, kde se nacházela stanice rychlé pomoci. Při přejezdu došlo k poškození chodníku, na kterém se vytvořily hluboké rýhy, a k poškození kol lokomotivy, které se však podařilo dojet na místo.

Záchrana pro město

Podobný pokus byl učiněn i s další lokomotivou, a to s modelem M-420 3508 s úmyslem pohánět ji na pomocné stanici uspořádané u školy. Objevily se však obavy o nosnost viaduktu, přes který měla lokomotiva přejet, takže druhá jednotka nakonec nedojela do cíle a zůstala v záloze.

M-420 3502 se podařilo budovu vytápět a zajistit elektřinu potřebnou pro záchrannou operaci. Radnice, kterou napájela, se stala nejen centrem pro koordinaci pomoci, ale také místem, kde se obyvatelé mohli ohřát a něco teplého sníst.

Po obnovení napájení přenosového vedení byla lokomotiva opět odvezena do blízkosti kolejí, na které byla umístěna jeřábem.

Zdroj: redakce, rapidotrains.com