Jedná se o první takový vlak na světě. Čína představila vozidlo budoucnosti
Číňané chystají revoluci na železnici, když představili vůbec první osobní vlak vyrobený z uhlíkových vláken. Jedná se o první takový vlak na světě. Nová konstrukce Cetrovo 1.0 je určena pro použití v metru a v mnoha ohledech překonává řešení dostupná na trhu. Výrobci se netají tím, že futuristický design by mohl být skutečným milníkem pro železniční průmysl.
Vlak Cetrovo 1.0 neboli Carbon Star Rapid Transit, který Číňané představili, má mít relativně nízkou hmotnost (na tento typ konstrukce) a být mnohem šetrnější k životnímu prostředí než standardní jednotky. V tomto případě čínský výrobce vyměnil ocelové a hliníkové slitiny za uhlíková vlákna, a to s vynikajícím výsledkem – takový krok pomohl snížit hmotnost karoserie o 25 % a rámu až o 50 % ve srovnání s běžnými protějšky.
Sázka na uhlíkové kompozity se projevila v celkovém snížení hmotnosti vozu o 11 %, což přineslo další výhody pro jednotku. Společnost Qingdao Sifang odhaduje, že se tím sníží spotřeba energie o 7 procent, což znamená snížení emisí oxidu uhličitého o 130 tun ročně. To je stejné, jako kdyby se na 40 hektarech vysázely stromy.
The world's first commercial metro car with a carbon fiber body was unveiled in Qingdao, East China's Shandong Province on Wed. Named CETROVO 1.0, the metro car is 11 percent lighter than traditional metro cars, making it more energy efficient, according to manufacturer CRRC… pic.twitter.com/A6CLka8tI5
— Global Times (@globaltimesnews) June 26, 2024
Cetrovo 1.0 má také vyvinout vyšší maximální rychlost a být pohodlnější pro cestující. Výrobce také zdůrazňuje, že vlak je plně automatizovaný a nepotřebuje strojvedoucího, dokáže manévrovat na zakřivených nebo strmých tratích a jezdit ve ztížených podmínkách. Součástí je také inteligentní systém včasného varování před kolizí. Úspěch návrhu na trhu je však sporný kvůli potenciálně vysoké ceně – ceny uhlíkových vláken jsou mnohem vyšší než u oceli a hliníku, což by se mělo projevit ve vysoké ceně depa.
Zdroj: SMCP