Japonské námořnictvo vítá zpět obojživelná letadla ShinMaywa US-2 pro námořní záchranné mise
Obojživelný letoun ShinMaywa US-2 s krátkým vzletem a přistáním (STOL), číslo 9904, dokončil do konce června 2024 běžné opravy a následně byl vrácen Japonským námořním silám sebeobrany (JMSDF), známým také jako japonské námořnictvo. Tento letoun, který operuje z letecké základny Iwakuni nacházející se v Iwakuni na jižním konci japonského ostrova Honšú, se má účastnit námořních záchranných misí.
ShinMaywa US-2 je japonský obojživelný letoun STOL určený pro záchranné mise na moři. Vyvinula jej společnost ShinMaywa a jedná se o evoluci letounu Shin Meiwa US-1A, která zahrnuje technologické pokroky zlepšující výkon a schopnosti.
US-2 byl vyvinut jako náhrada za stárnoucí US-1A JMSDF. Oproti svému předchůdci má několik vylepšení, včetně výkonnějších motorů Rolls-Royce AE 2100, přetlakového trupu a modernizovaných elektronických přístrojů v kokpitu. Tato vylepšení zlepšují ovladatelnost při přistání na vodě, možnosti převozu pacientů a celkovou výkonnost při pátrání a záchraně (SAR). Letoun využívá technologii řízení mezní vrstvy pro lepší výkony při STOL a potlačení pádů.
Možnosti vývozu letounu US-2 byly prozkoumány a zájem o něj projevilo několik zemí. Značný zájem projevilo indické námořnictvo a indická pobřežní stráž, s nimiž probíhají jednání o možném pořízení 12 až 18 letounů. Dalším potenciálním zákazníkem je Indonésie, která se zajímá o regionální bezpečnost, a rozhovory proběhly také s Thajskem a Řeckem, které zvažuje použití US-2 pro hasičské úkoly, uvádí portál Armyrecognition.
#Japanese Navy welcomes back ShinMaywa US-2 amphibious aircraft for maritime rescue missionshttps://t.co/MVadZ80jm9
— Army Recognition (@ArmyRecognition) July 10, 2024
V porovnání s jinými obojživelnými letouny určenými pro pátrací a záchranné operace, hašení požárů a námořní hlídkování má US-2 délku 33,3 metru a rozpětí křídel 33,2 metru, zatímco kanadský Canadair CL-415 je kompaktnější, má délku 19,8 metru a rozpětí křídel 28,6 metru. Čínský AVIC AG-600, největší z hlediska celkových rozměrů, má délku od 36,9 do 37 metrů a rozpětí křídel 38,8 metru. Ruský Beriev Be-200 má délku 31,4 metru a rozpětí křídel 32,8 metru. Pokud jde o výšku, AG-600 je nejvyšší s 12,1 metru, zatímco US-2 měří 10,06 metru a CL-415 i Be-200 jsou vysoké 8,9 metru.
Pokud jde o výkony, US-2 má dolet přes 4 700 km, což je více než 2 426 km u CL-415 a 3 300 km u Be-200 a téměř 4 500 km u AG-600. US-2 také vyžaduje kratší vzdálenost pro vzlet a přistání na vodě, potřebuje pouze 280 metrů pro vzlet a 330 metrů pro přistání. Jeho schopnost přistávat na vodě s výškou vln do 3 metrů je vyšší než u CL-415 (1,8 metru) a Be-200 (1,2 metru) a srovnatelná s AG-600 (2 až 2,8 metru). Kromě toho je kapacita posádky US-2 větší, pojme 11 osob, zatímco CL-415 může nést 2-9 osob, AG-600 3 a Be-200 2 osoby.
zdroj: armyrecognition