Jak nejvyšší most světa změnil mapu Evropy

Viadukt Millau se tyčící nad malebnou francouzskou krajinou. Je to nepochybně jeden z nejkrásnějších mostů na světě.

Most je často zahalený mlhou, takže máte pocit, že projíždíte skrze mraky. Navíc je natolik slavný, že má své vlastní návštěvnické centrum, a turisté si plánují výlety do této oblasti jen proto, aby přes tento most přejeli. Viadukt je dokonce snadno viditelný z vesmíru.

Brána do nebe?

Most Millau je, dokonalý příklad místa, kde se spojuje inženýrství s uměním. Vyvýšený vysoko nad soutěskou Tarn na jihu Francie, měřící 2 460 metrů na délku, je viadukt Millau nejvyšším mostem na světě s konstrukční výškou 336,4 metru.

Na rozdíl od jiných slavných mostů, které obvykle spojují dva body s podobnou nadmořskou výškou, pod tímto mostem se krajina vlní nahoru a dolů.

Sedm pilířů se pohybuje ve výšce od 78 metrů do 245 metrů, každý z nich je vypočítán na milimetr, aby řidičům po mostě zajistil dokonale hladkou jízdu.. Rozpětí mezi pilíři je 342 metrů , což je mezera dostatečně velká, aby se do ní vešla Eiffelova věž.

Zázrak moderního světa

Most je dílem absolutní přesnosti i krásy. Je dokonalou souhrou architektury i inženýrství.

Oblast Gorges du Tarn, kde se most nachází, je chráněná krajinná oblast. Viadukt však tuto chráněnou krajinu nenarušuje, ale naopak ještě zkrášluje.

Ti, kteří žijí v údolí pod ním, na něj hledí s úžasem; ti, kteří přes něj přejíždějí, vidí jemný oblouk procházející krajinou, když se k němu přibližují. Každému, kdo ho vidí, dává pocit úžasu. Není divu, že pro mnohé je přejezd přes most něco víc, než běžné cestování po silnici.

Stavba nebyla ani trochu jednoduchá

Už jen plánování stavby tohoto mohutného viaduktu odborníkům trvalo rovnou dvě desetiletí. Na plánu se začalo pracovat už v roce 1987. V té době v oblasti nebylo moc silnic, a tak největší obtíž při plánování bylo právě napojení na cestu, budoucí dálnici.

V době, kdy byl schválen plán na postavení nové silnice s mostem, dle geografie oblasti zde nebylo možné postavit most. A tak trvalo dlouhé tři roky, než se našlo řešení.

Cílem stavby bylo zlepšit v oblasti mostu silniční síť. Tato část Francie se nemohla dostatečně rozvíjet právě kvůli nedostatku kvalitních cest. Cílem bylo také odlehčit věčně zacpané silnici,, kde se každý den tvořili asi 20 kilometrové kolony.

Po nalezení toho správného místa pro výstavbu, trvalo pouhých osm dní, než se vypracovali podrobné výkresy, ale získání povolení ke stavbě trvalo rovnou několik let.

Důležitost elegance

Už věděli, kde chtějí most postavit – ale jak by měl vypadat?

Nejlepší volbou byl most zavěšený na lanech. Kabel je totiž nejlepší konstrukce pro přenášení zátěže, díky tomu může být štíhlá mostovka, což vypadá mnohem lépe.

Místní byli pobouřeni představou, že jejich domov v překrásné krajině bude narušen stavbou ohromného mostu.

Štíhlost mostovky, a vůbec celého mostu, byla u tohoto giganta velice důležitá. Bylo totiž nezbytné, aby v této malebné krajině most nepůsobil mohutně, ale spíše lehce.

Nenávist a nadšení místních

Viadukt byl u místních kontroverzním tématem, když se o něm poprvé začalo mluvit, ale odpor začal slábnout, jakmile bylo jasné, jak bude projekt vypadat.

Místní si mysleli, že když se vytvoří obchvat, turisté se městu Millau vyhnou, a tím pádem se město vylidní. Nakonec most přitáhl ještě více turistů, protože most je další věc, co zde mohou obdivovat. Najednou totiž bylo překonat trasu ze severu na jih Francie a dál do Španělska (nebo naopak) mnohem jednodušší.

A dodnes most láká řadu nadšených turistů. Návštěvníci se mohou procházet kolem základny slavných pilířů nebo se projet lodí pod viaduktem.

Dlouhá budoucnost před mostem i za mostem

Blíží se 20. výročí, viaduktu Millau. Je stále ve výborné kondici, určitě vydrží ještě hodně dlouhou dobu. Prochází totiž pravidelnou držbou.

Viadukt každý rok ušetří přibližně 40 000 tun emisí CO2 pouze z nákladních vozidel, což odpovídá 40 000 stromům, které pohlcují emise po dobu 40 let.

Most je po svých 20 letech fungování stále nádherným spojením umění a inženýrství a hlavně je stále inovativní a mimořádný.

Zdroj: CNN