Hitlerova zázračná zbraň. Letoun Me 262 s proudovým motorem se ukázal na přehlídce
Na britské výstavě RIAT vzlétl do vzduchu neobvyklý letoun. Z letiště na základně Fairford vzlétl Me 262 poháněný proudovým motorem, který se počítá mezi Hitlerovy zázračné zbraně.
Letošní ročník britské letecké přehlídky Royal International Air Tattoo (RIAT) poskytl leteckým nadšencům jedinečný zážitek. Zúčastnilo se ho celkem 217 letounů a vrtulníků patřících různým ozbrojeným složkám z 26 zemí, ale i civilních strojů, jak uvádí server Mil.
Mezi vystavenými stroji byl i mimořádný letoun, a to německý dvoumotorový proudový letoun Me 262, první sériově vyráběný bojový letoun na světě.
Replika Hitlerovy superzbraně
Stíhačka představená na veletrhu RIAT není originálním strojem z výrobní linky Messerschmittu. Vznikl jako výsledek projektu zahájeného ve Spojených státech v roce 1993, kdy bylo na základě zapůjčeného původního Me 262 z druhé světové války postaveno pět létajících replik.
Dva byly vyrobeny jako jednomístné, dva jako dvoumístné a jeden, poslední exemplář, byl postaven tak, aby jej bylo možné podle potřeby snadno přestavět z jednomístného na dvoumístný letoun.
Všechny letouny měly také zesílený podvozek a také motory odlišné od německého originálu. Namísto Junkersu Jumo 004B byl použit stylizovaný, modernější a spolehlivější turbojet General Electric CJ610 z originálu.
První sériový proudový letoun
Letoun Messerschmitt Me 262 byl vyvinut v Německu jako stíhací letoun. Byl určen k vyrovnání spojenecké vzdušné převahy a zastavení náletů, prováděných strategickými bombardovacími formacemi.
Zamýšlené použití Messerschmittů s proudovým motorem však narušil Hitler, který požadoval, aby nové proudové letouny byly používány jako rychlé bombardéry.
Me 262 vstoupily do služby v roce 1944. Stroj byl 10,5 metru dlouhý, měl rozpětí křídel 12,5 metru, vážil asi 6,5 tuny a dokázal zrychlit na přibližně 1050 km/h. Letoun se vyznačoval inovativní konstrukcí šikmého křídla, díky níž si vysloužil přezdívku vlaštovka (německy Schwalbe). Měl také vystřelovací sedadlo a jeho dva motory byly umístěny pod křídly, píše web Aero Corner.
Me 262 převyšoval své protivníky vysokou rychlostí a piloti těchto letounů hlásili celkem kolem 900 sestřelů při ztrátách až 100 Messerschmittů.
Na rozdíl od mnoha jiných „zázračných zbraní“, které Němci vytvořili ke konci druhé války, letoun Me 262 skutečně létal a poskytoval značnou výhodu nad nepřítelem. Letoun však vstoupil do služby příliš pozdě a v příliš malém počtu, než aby mohl mít na Třetí říši významný vliv.
Zdroj: redakce, mil.in.ua, aerocorner.com