Fotovoltaický podvod. Takto pracují podvodníci

Rychlý rozvoj odvětví obnovitelných zdrojů energie způsobil, že společnosti instalující fotovoltaické panely často bezohledně zneužívají důvěřivosti zákazníků. Vysvětlíme vám, jak se nenechat napálit.

Obchodníci, kteří prodávají fotovoltaiku, si účtují „počet prodaných kilowattů“. Proto mají zájem na tom, aby se investor rozhodl pro co největší instalaci. Správně navržená domácí solární elektrárna by měla být předimenzovaná maximálně o 20 %. Na toto téma se zaměřil i server Nalezeno.

1 kWp (kilowattpeak – jednotka, která udává, kolik elektřiny je zařízení schopno vyrobit) fotovoltaického zařízení je v Česku schopeno vyrobit přibližně 1 000 kWh elektřiny. Při spotřebě 3000 kWh ročně by nás měla zajímat instalace o výkonu 3 – 3,6 kWp. Větší nebude mít smysl.

Prodejci se nás často snaží přesvědčit ke koupi větší instalace s tím, že nám to umožní instalovat klimatizaci nebo elektrický zdroj vytápění. Pak si musíte položit otázku, zda o takovou investici máte vůbec zájem. Pokud ne – nemá smysl násobit naše výdaje.

Telemarketing – něco není v pořádku

Práce telemarketérů je nevděčná a často nás obtěžuje. Telefonát obvykle začíná několika otázkami, na které musí potenciální zákazník kladně odpovědět: „Bydlíte v rodinném domě?“, „Máte zájem o nižší účty za elektřinu?“, „Oslovil jsem obyvatele Ostravského kraje?“. Několikrát hodíme „ano“, protože máme pocit, že někdo má nabídku speciálně pro nás.

Se zvědavostí nasloucháme, kolik můžeme ušetřit. Rozhovor však většinou směřuje k domluvě auditu. Teprve pak zjistíme, zda hory doly slibované v telefonátu skutečně skončí v naší peněžence.

Cena instalace snížená o dotaci

Odečtení konečné ceny o dotaci ve výši 30 000 Kč je poměrně běžnou praxí, jak ukázat konečnou cenu fotovoltaické instalace. Částka snížená o dotaci umožňuje přesněji prokázat dobu návratnosti investice, což se jeví jako výhodné pro zákazníka.

Na českém trhu existuje minimálně několik společností, které soupeří o titul největšího prodejce fotovoltaických instalací. Jejich ceny jsou obvykle o něco vyšší než ceny místních dodavatelů, ale nabízejí mnohem lepší zákaznický servis a jistější záruku nebo garanci.

Je však třeba zmínit, že obří dodavatelé jsou velmi často místní podnikatelé, kteří v oboru dělají své první kroky. Kvalita služeb proto bude stejná, jako když si instalaci pořídíte od menší, často levnější firmy.

Velké společnosti nabízejí větší jistotu, pokud jde o odstranění závad souvisejících s chybami při instalaci. Jenomže záruku lze využít po dobu dvou let a problémy spojené s instalací fotovoltaického systému se mohou projevit mnohem později. Zatékající střecha nebo poškozený kabel se mohou projevit až za pět let. Zkrátka platíme vedoucího prodeje a instalaci často provádějí nezkušení lidé.

Ačkoli se to stává jen zřídka, někteří prodejci se o důkladnou prohlídku ani nepokusí. Energický člověk zaklepe na naše dveře, zeptá se na účet za elektřinu a předloží kalkulace. Nezkontroluje orientaci budovy, neanalyzuje zastínění, nezkontroluje typ střešní krytiny. Snaží se rychle podepsat smlouvu a zákazník až po čase zjistí, že původní záměr nelze realizovat, že instalace musí být menší nebo že bude kvůli určitým problémům dražší.

Původ fotovoltaických komponentů

Není žádným tajemstvím, že většina komponentů používaných k výrobě fotovoltaických zařízení pochází z Číny. Je také známo, jaké jsou stereotypy o čínských zařízeních – někdy tato zařízení nemají dobrou pověst. Z tohoto důvodu se obchodníci často vyhýbají odpovědím na otázky týkající se původu komponent. V případě střídačů a modulů si to zvídavější zákazník může zjistit sám. Problém nastává u dílčích konstrukcí, na kterých nejsou žádné informace o výrobci.

Konstrukce od renomovaných společností jsou certifikované, a tudíž bezpečnější. Díky několikaleté záruce si můžeme být jisti, že nezačnou korodovat a že se brzy po instalaci nerozpadnou. Nekvalitní konstrukční prvky mohou být nebezpečné.

Nejdůležitější je klid na duši. To, zda bude fotovoltaická instalace uvedena do provozu nyní, za týden nebo za měsíc, celkově nebude mít velký význam. Proto je lepší počkat a porovnat nabídky několika firem, rozptýlit případné pochybnosti a ověřit si výpočty. Při investici v řádu několika desítek tisíc korun je nezbytná chladná hlava.

Zdroj: redakce – autorský článek, nalezeno.cz