Digitální stopa: Kdo a jak vás sleduje na internetu?

Otázka na úvod by mohla znít, co vlastně považujeme každý z nás za soukromí a sleduje nás vůbec někdo?

Někdo dává na Facebook množství fotografií, vyjadřuje se v komentářích, někdo zase své fotografie dává do svého soukromého cloudu na Google Fotky či využívá variantu od Applu.

No a někdo si své soukromí střeží tak, že se například nikde nevyjadřuje, nemá potřebu, ale občas něco „Lajkne“ případně shlédne video na Facebooku nebo na YouTube. A to platí i pro Netflix, HBO GO atd.

Jak se vyznat v soukromí?
On-line svět funguje podobně jako ten reálný, respektive off-line. Reálný možná není úplně ten správný výraz, protože i on-line svět je reálný. Představte si, že jdete do obchodu. Nejprve do potravin, pak do druhých a nakonec ještě po zeleninu na trh, kde s prodavačem prohodíte pár slov. Vždyť už tam roky nakupujete.

Jakou jste zanechali stopu? Podobnou tomu, jakou zanecháváte v digitálním světě. S jedním rozdílem. To, že si vás obchody spojí, prodavač vás začne znát a ví, že v sobotu do oběda se zastavíte po papriky.

silver and black laptop computer
Jay Wennington / Unsplash.com

Tak teď si totéž, se 100-násobkem dalších údajů představte v digitálním světě a týdny až měsíce dokud prodavačky, obchodynebo například prodavač na tržišti nějak orientačně vycítí váš rituál. Je jasné, že si o vás udělá svůj obraz. Je úplně jedno jak přesný, ale první dojem a další dojmy na základě způsobu vyprávění, oblékání, přibližného věku atd. si o vás udělal.

Toto je v digitálním světě otázkou sekund, minut a dejme tomu i dní. No v rozvíjejícím se čase o vás služby získají velké množství dat, a když už by ani nebylo jejich přibývání relevantní, spíše by se upřesňovaly ty, co už o vás pozorováním získali.

Internet a digitální stopa
Nyní se podívejme na to, kde všude po sobě trousíme zbytky na internetu. Je to absolutně všude a jsou případy, kdy to děláte vědomě a případy, kdy jde o nevědomou součást internetu nebo minimálně rozumíte tomu, že nějaká digitální stopa tu po vás je.

Představte si to takto. Otevřete prohlížeč Chrome v počítači. V něm jste zaregistrováni tak, aby se vám synchronizovaly data a měly stejnou historii a také hesla i na smartphonu. Nyní začnete něco vyhledávat na Googlu. Ten okamžitě zjistí, že vás zajímá, jak si uvařit čočkovou polévku, že se chcete s někým seznámit nebo si kupujete nové botasky. Ideální červené, neboť takové byly vaše preference.

Z výsledků vyhledávání navštívíte některý z e-shopů. Tam si zboží koupíte nebo k němu ještě přidáte něco navíc. Například činky, závaží, atd. Google už o vás začíná vytvářet obraz, že za botasky dáte 1500Kč, ještě chcete cvičit a před měsícem jste si vlastně koupili ještě sportovní tričko případně termo oblečení.

To by mohlo znamenat, že rádi sportujete i v zimě. Co tak vám příště při surfování na zpravodajském deníku ukázat reklamy na nějaké sportovní bundy? Přitažené za vlasy? Překonejte inzertní slepotu a podívejte se občas, jaké reklamy vám Google navrhuje.

Něco jste nakoupili, použili jste na to kartu Visa, Mastercard nebo Amex, zkrátka i tyto společnosti vědí, že jste u obchodníka nakupovali. Použili jste slevovou kartu v obchodě? Nemusí to nutně znamenat vaši návštěvu v dané prodejně, klidně jste mohli na nákup poslat vaše děti. Ale už je obsah nákupu spárována s vaší kartou. A teď je tu otázka – je toto narušení vašeho soukromí?

Možná ne, pamatujete si kdysi na malé potraviny ve městech? Prodavačce jste řekli co chcete a ona vám to zpoza pultu podala. Určitě vás už znala a věděla, že chcete plnotučné mléko nebo máte nyní v létě zase vnoučata, protože berete ráno 15 rohlíků. Měli byste v této situaci pocit, že jste ztratili soukromí?

Pravděpodobně ne. Takže něco podobného se děje i v digitálním světě. Jsou věci, které o vás servery nebo společnosti budou vědět. Tak to prostě je a není na tom nic špatného. Musíte vědět, kolik telefonujete, operátor bude vědět, komu voláte. Jinak by vás přece nemohl zúčtovat. Toto je princip otázky soukromí a vy si vyberete, co akceptujete.

Jedete z obchodu, prodavačka i ten v řadě za vámi viděl, co kupujete. Na ulici, když už máte nákup v tašce, to berete jako soukromí. Tedy už víte, kam směřujeme. Je to o tom, že obchod sice vidí, že jste u nich nakoupili botasky, ale nechcete, aby toto o vás věděl i někdo další.

Jak se chránit?
Ochrana se dá aplikovat, ale nečekejte úplnou anonymitu. Přesně jako na příkladu s obchodem. Nikdo na ulici neví, co jste si byli do obchodu koupit, ale viděli vás do něj jít. Potud se lze orientovat i v otázce soukromí na internetu.

Možná jste již slyšeli o VPN službách. Tím si vytvoříte šifrované spojení mezi vámi a konečným serverem přes prostředníka a tím je VPN. Tento server bude vystupovat navenek za vás. Dá se to přirovnat k domácnosti. Vědí, že jste doma ale nevědí, co tam děláte.

Můžete používat blokování skriptů v prohlížeči, ale zároveň můžete narazit na horší funkčnost webových stránek. Některé postupy je ale vhodné dodržovat, pokud chcete minimalizovat digitální stopu, kterou po sobě zanecháváte. Vždy nějakou zanecháte, tak to prostě je.

Doporučujeme využít doplněk Ghostery, který bude blokovat nevhodné nebo třeba reklamní skripty na stránkách. Takto si vás stránky nebudou moci identifikovat, analyzovat nebo mezi sebou vyměňovat údaje. Dá se používat i zdarma.

Dalším vhodným doplňkem je Facebook Cantainer for Firefox což je doplněk blokující facebookové tlačítko na stránkách. Má ho téměř každá stránka, ale ne vždy ho přímo potřebujete resp. vám nedává smysl, proč na té stránce je. Dává smysl provozovateli stránky, který vás můžete přes skript tohoto tlačítka identifikovat a to napříč webem. Facebook o vás zároveň získává stále ucelenější obraz.

Také doporučujeme VPN. Avšak pozor, zde zanecháte prakticky stejnou digitální stopu, ale hodí se na to, abyste měli bezpečnější spojení, operátor vás nemohl sledovat, na které weby chodíte a také je to hodné, pokud se chcete tvářit, že jste z jiné země. Využít můžete například NordVPN , VyprVPN nebo třeba Avast Secureline. Opera má zabudovanou VPN přímo v prohlížeči a smartphony od Samsungu přímo v telefonu. Dají se v jistých omezeních používat i zdarma.

Vždy za sebou zanecháte nějakou stopu, nejlépe je však alespoň částečně chránit a zbytečně nevyzrazovat všechny detaily o sobě, ať už na sociálních sítích nebo jinde na internetu. Stále to bude o tom, kolik údajů o sobě zanecháme a kolik z toho bude slouží k ucelené vytvoření obsahu o vás.

A čím méně vy sami budete publikovat z vašeho soukromí, tím lépe. Pasivní stopě se nevyhnete, ale přilévat oheň do ohně děláním aktivní digitální stopy vám v budoucnu může odebrat ze soukromí. Bude to špatné? Na to se nedá jednoznačně odpovědět. Jsou influenceři a uživatelé, kteří žijí z toho, že se prezentují. Žijete z toho i vy nebo díky tomu žijí jiné společnosti?