Čínská hypersonická raketa. Technologie, která tu ještě nebyla

Čínští vojenští výzkumníci údajně dosáhli velkého pokroku ve zlepšení účinnosti leteckých motorů, které pro hypersonický let využívají pevné palivo.

Tento vývoj může rozšířit operační dosah čínských hypersonických raket a zdvojnásobit jejich bojovou sílu, jak uvedl web South China Morning Post.

„Taková účinnost byla považována za pozoruhodnou – téměř dvojnásobná oproti tradičnímu proudovému motoru pracujícímu za podobných podmínek,“ poznamenal Ma Likun, vedoucí týmu studie, docent na Národní univerzitě obranných technologií v Čchang-ša v provincii Hunan.

Tato technologie zpomaluje vstupující čerstvý vzduch na rychlost nižší než je rychlost zvuku před vstupem do spalovací komory, což umožňuje důkladnější spalování paliva.

Prototyp motoru byl vyzkoušen v simulaci při rychlosti Mach 6 (šestinásobek rychlosti zvuku) a dosáhl účinnosti 79 %, což je téměř dvakrát více než u běžného scramjetového motoru za stejných podmínek.


Bórem poháněný scramjetový motor

Podle výzkumníků je hlavní složkou paliva prototypu motoru práškový bór. Výzkumníci zavedli práškový bór do spalovací komory a přepnutím režimu vstřikování prášku z jedné na více trysek vytvořili dodatečné rázové vlny, čímž okamžitě zpomalily rychlost čerstvého vzduchu. Tím umožnili práškovému bóru větší interakci s molekulami vzduchu a lepší průběh chemických reakcí. To vedlo k vyšší teplotě spalování a většímu tahu, což umožnilo motoru letět dál a déle, tvrdí výzkumníci.

„Pevný scramjetový motor má řadu výhod, jako je jednoduchá konstrukce, vysoký objemový impuls a vysoká stabilita plamene,“ napsal Likunův tým v článku.

Hypersonické střely mohou létat rychlostí až pětinásobku rychlosti zvuku a vývoj bórového motoru je může učinit obratnějšími a citlivějšími na cíle, jak uvádí web Interesting Engineering.

Výzkumný tým poznamenal, že některé technické problémy, jako je tepelná degradace vstřikovačů paliva, by mohly omezit možnost opětovného použití motoru. Domnívají se však, že informace získané z testů pomohou při vývoji motoru pro zkušební let.

Nový motor by mohl plnit proměnlivé požadavky na tah v různých fázích letu díky své schopnosti měnit se prakticky stejně pružně jako motor na kapalné palivo, čímž by se zvýšila jeho palivová účinnost a mobilita.

Čína rovněž podporuje vývoj řady konkurenčních hypersonických pohonných systémů, jako je například motor s šikmou detonací, který dokáže vyprodukovat 10 000krát více energie než konvenční spalovací motor.

Podle čínských úřadů by taková převratná technologie mohla vyvolat revoluci v lidské dopravě a pomoci Číně dohnat ostatní země v technologii tradičních proudových motorů.

Přitom nový vývoj technologie pevných proudových motorů je údajně klíčovým krokem k dosažení čínského cíle, i když k prvnímu letu s cestujícími může dojít až v roce 2035.

Zdroj: redakce, interestingengineering.com. scmp.com