Číňané postavili motor poháněný kerosinem, který by mohl pohánět letadla devítinásobnou rychlostí zvuku

Čínští vědci tvrdí, že vytvořili první hypersonický motor na světě poháněný detonační vlnou, který dokáže pohánět letadlo rychlostí 9 Machů, tedy devítinásobkem rychlosti zvuku, a to za použití levného leteckého paliva.

Motor se šikmou detonační vlnou prošel řadou úspěšných pozemních testů v pekingském hypersonickém nárazovém tunelu JF-12, jak informoval server SCMP.

Vědci zveřejnili technické informace o motoru poháněném kerosinem ve zprávě zveřejněné 11. listopadu v odborném časopise Journal of Experiments in Fluid Mechanics. Testy byly provedeny na začátku tohoto roku.

Letecký motor poháněný kerosinem

Ve srovnání s jinými hypersonickými motory, jako je scramjet, může detonační motor pracovat efektivněji a s větším výkonem. Detonační vlna vyvolává sled výbuchů. Tyto exploze probíhají téměř okamžitě a uvolňují mnohem více energie než tradiční spalování při stejném množství paliva, zejména při rychlostech přesahujících Mach 8.

Detonační motory obvykle však používají vodíkové palivo, které je drahé a výbušné. Čínský motor pohání letecké palivo známé jako RP-3, které se často vyskytuje na čínských letištích.

Vzhledem k vysoké hustotě energie a jednoduchosti skladování a přepravy je letecký petrolej palivem volby pro motory „dýchající vzduch“. Ačkoli koncept využití leteckého paliva k pohonu hypersonického letu existuje již řadu let, není snadné ho provozovat.

Vědci měli problémy, protože je obtížné zapálit kerosin v horkém a pohybujícím se vzduchu. Podle počítačových simulací by motor poháněný kerosinem potřeboval desetkrát delší detonační komoru než motor poháněný vodíkem.

Tato dodatečná délka by byla pro většinu hypersonických letadel nepraktická, protože podle týmu záleží na každém milimetru. Čínští výzkumníci však zjistili, že jednoduchá úprava by mohla usnadnit zapalování kerosinu při zachování kompaktní komory.

Zdroj: scmp.com, interestingengineering.com, Journal of Experiments in Fluid Mechanics