Čína chystá „vlaky soudného dne“, na které umístí smrtící jaderné mezikontinentální rakety
Čína zvažuje využít vysokorychlostní železnice jako odpalovací platformu pro jaderné rakety. Čínští vědci tvrdí, že je to reálné, píše britský The Star.
Za méně než dvě desetiletí Čína vybudovala největší vysokorychlostní železniční síť na světě. Ta hraje důležitou roli i v systému logistické podpory čínské armády tím, že slouží jako rychlá přeprava personálu a nákladu. O jejím využití v jaderné válce se zatím otevřeně nemluvilo.
V Číně jezdí rychlovlaky rychlostí až 350 kilometrů za hodinu. Tyto vlaky mají až 16 vagónů, každý o hmotnosti asi 60 tun. Moderní mezikontinentální balistická střela (ICBM) by se mohla do vagónu vejít, ale při odpálení její hmotnost generuje tah až na čtyřnásobek maximální nosnosti vlaku.
Profesor Yin Zihong je vedoucím vědeckého týmu, který má tento problém vyřešit. Pomocí dat z předchozích testovacích startů provedených čínskou armádou vědci zjistili, že za určitých okolností by vysokorychlostní železnice při odpalování mezikontinentálních raket mohla fungovat.
Silná rázová vlna při startu rakety může proniknout až do hloubky 8 metrů pod zem. Tratě pro vysokorychlostní vlaky mají pevné koleje položené na betonu a vědci tvrdí, že infrastruktura by vyžadovala jen minimum úprav v místech, kde se budou rakety odpalovat. Nosná konstrukce některých základů vysokorychlostních železnic v Číně je přitom podle veřejně dostupných informací už dnes někde hluboká až 60 metrů.
Podle vědců má odpalování raket z vysokorychlostních vlaků spoustu výhod. Vlaky by s největší pravděpodobností přežily první vlnu jaderného útoku lépe než jiné pozemní systémy, jako jsou raketová sila nebo automobily. A vlak by podle některých odhadů mohl nést tolik raket jako jaderná ponorka. „Vysokorychlostní železnice fungují rychleji a plynuleji. To znamená, že na vysokorychlostních kolejích by byla pro balistické střely větší mobilita, bezpečnost a utajení,“ uvedli vědci.
Vlak nesoucí jaderné zbraně, známý také jako „vlak soudného dne“, byl poprvé navržený americkou armádou během studené války. Bývalý Sovětský svaz takový systém také budoval. Zvenčí vypadá vlak soudného dne téměř totožně s normálním vlakem. Kromě toho, že nese rakety, poskytuje také ubytování pro vojenský personál. I kdyby byl identifikován špionážním satelitem, pro nepřítele by bylo obtížné jej sledovat a zničit. Zvláště v zemi jako je Čína s masivním železničním systémem procházejícím horami a tunely.
Zdroj: The Star