Česká firma zahájila výrobu nových vojenských letadel. Objednávky přišly i ze Senegalu

Český výrobce letadel Aero Vodochody se pochlubil prvním letem prvního sériového exempláře své nejnovější konstrukce, pokročilého cvičného a lehkého bojového letounu L-39NG. Let trval 40 minut. Během něj piloti letounu dosáhli stropu 8500 m a rychlosti 900 km/h.

„Během letu piloti provedli běžnou kontrolu chování a výkonů letounu v souladu se standardním programem experimentálních letů používaným v naší továrně. To zahrnovalo kontrolu správné činnosti motoru a dalších systémů letounu, jakož i jeho pilotních vlastností ve všech fázích letu od vzletu přes základní akrobatické figury až po přistání. Během letu byla potvrzena připravenost letounu L-39NG k zahájení dodávek našim zákazníkům. ‚Náš letoun je vynikající platformou pro výcvik pilotů stíhacích letounů čtvrté a páté generace,“ řekl generální ředitel Aera Vodochody Viktor Sotona.

Letoun L-39NG je nejnovější inkarnací cvičně-výcvikového letounu L-39 Albatros, jehož výroba byla zahájena v roce 1971 a který se ukázal jako velmi úspěšná konstrukce a v následujících letech se dostal do výzbroje vzdušných sil SSSR a všech ostatních členů Varšavské smlouvy s výjimkou Polska, které používalo domácí letoun Iskra. Zakoupila jej také řada zemí z jiných částí světa. Celkem výroba různých variant dosáhla více než 2 800 kusů.

Nová generace letounu

L-39NG je v podstatě nová konstrukce založená na zkušenostech získaných při stavbě a provozu klasického letounu L-39. Letoun byl poprvé představen v roce 2014. Prototypy vznikly přestavbou klasických L-39 a první z nich byl veřejnosti představen v roce 2018. Od té doby pokračují letové zkoušky a přípravy na certifikaci a zahájení sériové výroby. Typová certifikace byla nakonec udělena v roce 2020. Vydání tohoto dokumentu znamená, že letoun byl postaven podle projektu a je bezpečný pro provoz. Letoun L-39NG byl certifikován podle předpisů EMAR 21 a EMACC, které jsou uznávány NATO a Evropskou unií, jak uvádí web Airforce Technology.

Přestože se letoun L-39NG vzhledově podobá starším verzím, výrazně se od nich liší. Letoun je poháněn motorem Williams International FJ44-4M o tahu 16,87 kN, který díky úspornému provozu nabízí podobné náklady na letovou hodinu jako turbovrtulový PC-21. Kabina byla vybavena proskleným kokpitem a novou jednodílnou kapotáží a katapultážní sedadla byla vyměněna za Martin-Baker CZ16H. Kromě toho bylo změněno uspořádání kabiny tak, že druhé pilotní sedadlo je instalováno výše než přední, takže instruktor letící vzadu má lepší výhled dopředu a může lépe ovládat žáka.

Křídla se také změnila tak, že obsahují integrální palivové nádrže s jedním plnicím hrdlem. Celkem všechny palivové nádrže pojmou 1 450 kg paliva, což umožňuje dolet 2 590 km. Kromě toho lze pod křídla namontovat dvě přídavné palivové nádrže s kapacitou 570 kg paliva pro zvýšení doletu.

Letoun měří na délku 12 m a rozpětí křídel je 9,5 m. Prázdná hmotnost je 3100 kg a maximální vzletová hmotnost 6300 kg. Životnost letadla byla stanovena na 15 000 hodin.

Nejen pro výcvik

Kromě výcviku pilotů lze letoun L-39NG používat také jako lehký bojový letoun. Může nést výzbroj na pěti uzlech – jeden pod trupem a čtyři pod křídly. Maximální hmotnost výzbroje je 1 650 kg.
Na jaře letošního roku letoun úspěšně absolvoval zkoušky výzbroje, během nichž bylo vystřeleno více než 200 raket a svrženo 66 pum. Zkoušky trvaly několik týdnů a probíhaly na střelnici v Maďarsku. Mimo jiné se při nich testovalo nouzové zavěšení, přesnost střel a pum a vliv proudu výfukových plynů z raketových motorů na motor letounu. Během testů byly použity neřízené střely S-5 a pumy P-50-75 a OFAB-100-120.

Je pozoruhodné, že se jednalo o munici sovětského původu. Vzhledem k tomu, že letoun L-39NG je určen pro široký export, byl okamžitě navržen tak, aby jej bylo možné přizpůsobit pro nesení výzbroje západní i východní výroby. V závislosti na přání zákazníka může být letoun vybaven různými balistickými počítači a zaměřovačem upraveným pro práci s municí standardní pro NATO nebo východní. V západní variantě lze pod letoun zavěsit pumy řady Mk 81, Mk 82 a zásobníky kulometů. Sortiment dostupné výzbroje se bude časem rozšiřovat.

Silná poptávka

V návaznosti na vynikající pověst předchozích verzí letounu L-39 se i nejnovější model setkal s širokým zájmem potenciálních kupců. První sériový exemplář je určen pro zemi v jihovýchodní Asii. Ačkoli výrobce zemi kupce nezveřejnil, z jiných zdrojů je známo, že se jedná o Vietnam, který si objednal 12 českých letounů. O obchodu s Vietnamem se ví již od roku 2021. Tehdy šlo o velké překvapení, protože ve výběrovém řízení zvítězil letoun L-39NG, podle všeho západní letoun vyráběný členem NATO, proti ruskému Jaku-130, tedy ze země s velmi silnými vztahy s Vietnamem. Dohoda je považována za další krok v otevírání se Vietnamu Západu od roku 2016, kdy byly zrušeny americké sankce uvalené ještě během vietnamské války.

Objednávku 12 letounů L-39NG oznámilo Maďarsko v dubnu 2022. Osm letounů bude sloužit k výcviku budoucích pilotů stíhacích letounů JAS 39C Gripen, zatímco další čtyři budou plnit průzkumné úkoly a sloužit také ve výzkumných a experimentálních programech. Stejně jako Vietnam bylo i Maďarsko v minulosti uživatelem klasických verzí letounů L-39.

Čtyři letouny objednala česká státní společnost LOM Praha, která se zabývá výcvikem pilotů z pověření ministerstva obrany a dalších státních institucí. Očekává se, že čtyři stroje včetně dalšího vybavení budou stát 50 milionů dolarů. Kč, přičemž součástí kontraktu je opce na další dva letouny. V současné době LOM Praha používá sedm starých letounů L-39, jejichž životnost se blíží ke konci.

Dalším zákazníkem, který si rovněž objednal čtyři letouny, je Senegal. Tato země byla de facto prvním odběratelem letounů L-39NG, ale kvůli finančním problémům senegalské vlády se realizace zakázky zpozdila, jak uvádí server Flight Global.

Celkem Aero Vodochody nyní shromáždilo objednávky na 34 letounů L-39NG a očekává další. Letoun je intenzivně propagován mimo jiné na Slovensku a v Rakousku. Kromě toho se objevil zájem soukromých vojenských společností, které nabízejí komerční služby pro výcvik vojenských pilotů a přehrávání protivníků na leteckých cvičeních.

Výrobce by chtěl letos vyrobit deset exemplářů nového letounu, přičemž cílová výrobní kapacita je dvacet čtyři letounů ročně. Češi očekávají, že v následujících letech prodají přibližně 300 letounů L-39NG.

Zdroj: redakce, aero.cz, airforce-technology.com, fightglobal.com