Budoucí turecká stíhačka TF-X možná dostane ukrajinské motory poté, co se neúspěšně ucházelo i Rusko
Ukrajinská společnost Ivchenko-Progress se zúčastnila výběrového řízení na vývoj proudového motoru pro turecký stíhací letoun 5. generace TF-X.
Informovala o tom turecká média, která se odvolávají na vlastní zdroje na místním ministerstvu obrany, píše Defense News.
Podle informací, které média obdržela, byl předložen tendr na výrobu předběžného návrhu motoru pro stíhací letoun TF-X. Na tomto projektu bude Ivchenko-Progress spolupracovat s tureckou společností TEI.
Britská společnost Rolls-Royce ve spolupráci s tureckou skupinou Kale Group soutěží s Ivchenko Progress a TEI.
Jednou z hlavních podmínek vývoje motoru pro perspektivní stíhačku je, že duševní práva po dokončení projektu přejdou plně do tureckého vlastnictví.
Nejedná se o první výběrové řízení na motor pro budoucí stíhačku. Již v roce 2014 zaslala turecká vláda poptávku na dodávku motorů pěti firmám: Eurojet, americké General Electric a Pratt & Whitney, francouzské Snecma a ruské Rosoboronexport. Tendr však byl následně zrušen.

Nové výběrové řízení na vývoj vlastního proudového motoru pro stíhací letoun TF-X bylo vypsáno v polovině roku 2017. V rámci leteckého projektu byla vyhlášena soutěž, které se zúčastnilo konsorcium tureckých firem TRMotor a TAES, společný podnik Rolls-Royce a turecké skupiny Kale.
Situace s výběrovým řízením se zkomplikovala, když společnost Rolls-Royce v roce 2019 společný podnik opustila kvůli neshodám ohledně oddělení duševního vlastnictví.
Prezident Agentury obranného průmyslu Ismail Demir uvedl, že vývoj motoru pro budoucí stíhačku by mohl trvat v průměru 8 až 10 let.
Během vývojové fáze budou na stíhačkách TF-X dočasně použity dva motory vyrobené americkou společností General Electric. Prvních 20 bojových letounů KAAN, jejichž první let je naplánován na rok 2023 nebo 2024, bude vybaveno právě tímto typem motoru.
Pozemní zkoušky prvního prototypu tureckého stíhacího letounu TF-X začaly v březnu 2023. První dráhové zkoušky letounu se uskutečnily 16. března.
Prototyp turecké národní stíhačky spustil vlastní motory a v jednu chvíli se díky tahu proudových motorů pohyboval po dráze, takže úspěšně absolvoval první zkoušku pozemních testů.
Datum prvního letu není v současné době známo, ale očekává se, že let prvního prototypu se uskuteční ještě letos po úspěšném dokončení pozemních zkoušek.
V minulosti se tendru účastnili i Ruské společnosti.
Zdroj: Turkish Defense News