Autonomní věž protivzdušné obrany RAPIDFire dokáže zlikvidovat mnoho dronů během chvilky

Na výstavě námořní obrany Euronaval 2022 v Paříži představily společnosti Nexter a Thales nejnovější verzi autonomní střelecké věže RAPIDFire, která čelí stále nebezpečnějším hrozbám z nízké hladiny a ze vzduchu, píše server New Atlas.

Od doby, kdy byl sestrojen první štít, který měl odrazit první kopí, probíhají ve vojenské technice neustálé závody ve zbrojení mezi útočnými a obrannými systémy. Každý nový způsob útoku podněcuje vývoj nového způsobu obrany (a naopak).

V dnešní době se při vzniku asymetrické války často setkáváme s miliardovými prostředky, jako jsou válečné lodě, které čelí levným, ale smrtícím hrozbám, jako jsou bezpilotní letouny, malá vodní plavidla, plovoucí miny, létající munice, ale i hrozbám vyšší úrovně, jako jsou nadzvukové střely a stíhací bombardéry.

Systém RAPIDFire, vyvinutý v rámci dočasného konsorcia společností Nexter a Thales, je navržen tak, aby autonomně a automaticky vyhledával, získával, zaměřoval a ničil hrozby na souši i na moři. Pro rychlé zásahy má v pohotovostním zásobníku 140 nábojů, což stačí na přibližně 30 zásahů.

RAPIDFire je postaven na 40mm kanónovém kompletu, munici a zaměřovacím systému společnosti CTA International, který je umístěn v malé pancéřové věži. Dokáže pracovat s teleskopickou municí CTAI a je nakonfigurována pro budoucí protiletadlovou střelu A3B (Anti Aerial Airburst), kterou nelze zaseknout, odlákat ani spustit rušivými vlivy, protože si poradí se vzdušnými cíli.

Dálkově ovládaná věž je navíc vybavena vysoce přesným optoelektronickým systémem řízení palby od společnosti Thales s multispektrálním zaměřovačem a laserovým dálkoměrem s vysokou rychlostí a dokáže automaticky vybrat vhodnou munici pro boj s více hrozbami.

Podle partnerů se tak RAPIDFire může vypořádat s povrchovými hrozbami nebo bezpilotními letouny, ať už jednotlivě, nebo v rojích, stejně jako s více raketami, které mohou být odpáleny ve snaze překonat obranu pomocí saturovaného útoku. Dokáže také čelit stíhačkám, útočným vrtulníkům a raketám na vzdálenost až 4 000 m s minimálními vedlejšími škodami.

Nasazení systému RAPIDFire pro námořní kvalifikace je naplánováno na příští rok na palubě tankeru francouzského námořnictva Jacques Chevallier, který doplňuje flotilu. Pro pozemní použití lze systém upravit na podvozek nákladního automobilu CAESAR MkII a další platformy.

Zdroj: newatlas.com