Automatizovaný nákladní monstrózní dopravník má zjednodušit přesun zboží mezi městy a nahradit 25 000 kamionů
Podle deníku The Japan News o projektu od února diskutuje expertní skupina při ministerstvu pro půdu, infrastrukturu, dopravu a cestovní ruch. V pátek byl zveřejněn návrh průběžné zprávy, který odhaluje plány na dokončení prvního spojení mezi Tokiem a Ósakou do roku 2034.
Známé problémy s úbytkem obyvatelstva v Japonsku předpovídají v příštích letech vážný nedostatek pracovních sil a jedním z konkrétních problémů, které má tento projekt omezit, je pokračující nárůst online nakupování a předpokládaný pokles počtu řidičů, kteří mohou zboží rozvážet. Země očekává, že přibližně 30 % zásilek se do roku 2030 jednoduše nedostane z bodu A do bodu B, protože je nebude mít kdo převážet.
Proto vzniklo toto divoké logistické spojení, jehož první iterace podle týmu přepraví mezi Tokiem a Ósakou tolik drobného nákladu jako 25 000 nákladních aut.
Přesný způsob, jak to udělat, ještě není přesně stanoven, ale jednotlivé palety unesou až tunu drobného nákladu a budou se pohybovat bez zásahu člověka z jednoho konce na druhý.
Jednou z možností je použití masivních dopravních pásů, které překonají 500 km vzdálenost mezi oběma městy, a to podél dálnice nebo případně v tunelech pod silnicí. Alternativně by infrastruktura mohla jednoduše zajistit rovné jízdní pruhy nebo tunely a palety by mohly být přesouvány automatickými elektrickými vozíky.
Tunel dlouhý 500 km by byl šíleně drahý a jeho cena by se pohybovala v přepočtu kolem 500 miliard korun, než se započítají dopravní pásy nebo autonomní vozíky. A je třeba se zamyslet, zda by autonomní elektrické vozíky nemohly tuto práci zvládnout bez jakýchkoli požadavků na infrastrukturu – cílové datum zahájení projektu je rok 2034 a vzhledem k současnému stavu technologie bez řidiče se rozhodně zdá velmi pravděpodobné, že do té doby budeme mít na silnicích samořízená vozidla ve velkém počtu.
Přesto japonské ministerstvo vypsalo výzvu soukromým společnostem, aby projekt financovaly, a zdá se, že to myslí vážně. „Projekt nejenže vyřeší logistickou krizi, ale také pomůže snížit emise skleníkových plynů,“ uvedl ministr pro půdu, infrastrukturu, dopravu a cestovní ruch Tetsuo Saito. „Rádi bychom urychleně pokračovali v jednáních o této záležitosti.“
Zdroj: The Japan News