Armáda USA s novým vrtulníkem? Bude o několik generací dopředu
Experimentální vrtulník Defiant X vyráběný konsorciem Sikorsky-Boeing byl přihlášen do programu Future Long-Range Assault Aircraft (FLRAA).
Co je program Future Long-Range Assault Aircraft (FLRAA)
Tento program má americké armádě poskytnout několikagenerační skok vpřed ve srovnání s vrtulníky střední třídy, které jsou v současnosti používány, protože požadavky dalece přesahují možnosti konstrukcí vyrobených v klasickém systému zahrnujícím hlavní a ocasní rotor.
Mluvíme o zdvojnásobení cestovní rychlosti a doletu. Požadavky zahrnují maximální cestovní rychlost 280 uzlů (518 km/h), operační dolet 556 km (bez doplňování paliva ve vzduchu). Kromě toho má být dolet v jednom směru nejméně 4519 km. Vítěz bude moci počítat s objednávkou několika tisíc vrtulníků jen pro americkou armádu a další pro spojence v NATO.
Účastníci řízení
V současné době se do programu mohou přihlásit dva návrhy, z nichž první je rotorový letoun V-280 Valor navržený společností Bell Textron, který je zřejmě zmenšenou verzí amerického letounu V-22 Osprey. Druhým projektem je již oznámený Defiant X navržený konsorciem Sikorsky-Boeing.
Oba návrhy mají své výhody i nevýhody. Největší výhodou V-280 Valor je jeho velmi vysoká cestovní rychlost až 555 km/h, což je více než původně plánovaných 280 uzlů (518 km/h), které daly stroji jeho jméno. Problémem je na druhé straně potřeba nové letištní infrastruktury a letadlo s proměnným rotorem bude vždy pomalejší při vertikálním vzletu a přistání než letadlo klasické konstrukce.
Foto: V-280 Valor w locie / Bell Foto: Boeing Defiant X Helicop / Sikorsky-Boeing
Pro srovnání, Defiant X vychází z dřívějších technologických návrhů SB-1 Defiant a Sikorsky S-97 Raider-X. Jedná se o konstrukci se dvěma koaxiálními rotory, které zajišťují vztlakovou sílu, a v zadní části je místo klasického ocasního rotoru zodpovědného za směr letu umístěna tlačná vrtule, která slouží jako pohonný systém.
Obrovskou výhodou je, že Defiant X se rozměrově příliš neliší od Black Hawku, takže je možné využít připravenou přistávací infrastrukturu a je rychlejší při vertikálním vzletu nebo přistání. Na druhou stranu známá cestovní rychlost kolem 430 km/h je o něco nižší než u konkurence.
Každý z nových modelů je samozřejmě vysoce digitalizovaný a bude vybaven nejnovějšími technologiemi pro maximální snížení tepelné a radarové signatury. Americká armáda plánuje vybrat nástupce a uzavřít smlouvu na jeho výrobu již v příštím roce, přičemž samotný vrtulník by měl vstoupit do služby nejpozději v roce 2030.
Zdroj: flightglobal.com, breakingdefense.com