Američané staví neobvyklé letadlo. Bude řízeno proudy vzduchu
Agentura DARPA zadala společnosti Aurora Flight Sciences zakázku na stavbu letounu X-65 ve skutečném měřítku. V něm bude testována nová technologie, která nahrazuje pohyblivé řídicí plochy aktuátory Active Flow Control (AFC), jež k řízení využívají proudy vzduchu.
Pokud jste někdy seděli na sedadle v křídle letadla, pravděpodobně jste si všimli, že se tam děje spousta věcí. Klapky, klapky, křidélka, spoilery, to vše se dává do pohybu, zatímco na ocase letadla hrají svou roli neviditelné výškovky a směrovka. Jde o složitou symfonii strojů a řídicích systémů, aby to všechno fungovalo.
DARPA doufá, že pomocí aktuátorů AFC jednou nahradí všechny tyto drahé a těžké řídicí plochy mnohem jednodušším systémem, který bude záviset na proudech vzduchu, které budou dělat totéž. Namísto pohyblivých řídicích ploch využívá systém AFC soustavu trysek instalovaných na následujících hranách aerodynamických plátů. Vystřelováním stlačeného vzduchu z těchto trysek mohou měnit tlak vzduchu v okolí a měnit proudění vzduchu nad křídlem. Tímto způsobem může systém měnit náklon, sklon a vychýlení letadla, píše portál Newatlas.
Podle agentury DARPA bude mít robotický letoun X-65 pro větší pevnost výraznou kosočtvercovou konstrukci. Nebude však řízen pouze pomocí aktuátorů AFC. Místo toho bude mít jak systém AFC, tak konvenční mechanický řídicí systém. Účelem tohoto uspořádání je zajistit bezpečnost experimentálního letounu a poskytnout prostředky pro vytvoření základního souboru údajů, které mohou inženýři použít k porovnání obou systémů. V průběhu testů bude mechanické ovládání blokováno a selektivně nahrazováno, dokud systém AFC nezíská plnou kontrolu.
Letoun X-65 agentury DARPA, má modulární konstrukci pro rychlé úpravy, funguje bez posádky, váží přes 3 175 kg a má rozpětí křídel 9 metrů. Ve vzduchu by měl dosahovat rychlosti kolem 0,7 Machu. Díky těmto specifikacím se podobá vojenskému cvičnému proudovému letadlu, což znamená, že údaje z testů lze snadno vztáhnout k reálnému světu.
DARPA uvádí, že společnost Aurora flight systems již zahájila stavbu letounu X-65, který by měl být uveden do provozu počátkem příštího roku.
Pokud bude technologie AFC úspěšná, bude mít značné důsledky. Snížením hmotnosti a zjednodušením systémů budou moci konstruktéři výrazně vylepšit letadla tím, že úspory využijí k tomu, aby byly draky letadel lehčí a pevnější. To by mohlo vést k tenčím a delším křídlům s mnohem vyšší účinností a možná by se jednoho dne mohla technologie rozšířit z křídel na celé letadlo, což by umožnilo jeho opláštění vrstvou vzduchu bez tření, která by umožnila plavidlu klouzat vzduchem s výrazně sníženým odporem.
Zdroj: Newatlas