Tesco upozorňuje: Od března zavádíme nová omezení v prodejnách. Co se změní?
Oblíbený maloobchodní řetězec Tesco přichází se změnou, kterou ocení nejen lidé s poruchou autistického spektra, ale i ti, kteří preferují pokojnější a nerušený nákup. Od 10. března se ve všech prodejnách po celé České republice zavádí takzvaná Klidná hodinka. Ve speciálním časovém úseku budou eliminovány hlasité zvuky a ostré světlo, aby tak vzniklo příjemnější prostředí pro všechny.
Každé pondělí mezi 12. a 13. hodinou se Tesco promění v místo, kde si zákazníci budou moci užít své nákupy jinak, než jsou zvyklí. I když původní záměr cílí na osoby s poruchami autistického spektra, nadchne možná i vás.

Nákup bez rušivých elementů
Jsou vám nepříjemné reklamní slogany nebo hlasitá hudba linoucí se z reproduktorů? Bolí vás hlava z neustálého pípání skenerů na pokladnách? Jste citliví na příliš jasné světlo? Nebo vám vadí zvuk projíždějících nákupních vozíků?
Pokud jste minimálně jednou odpověděli ano, zřejmě se vám bude Klidná hodinka líbit. Ta veškeré rušivé elementy redukuje na minimum. Primárním cílem je vytvořit přívětivější atmosféru pro osoby s autismem, které mohou být citlivější na smyslové podněty. Benefity této změny ale pocítí i další skupiny spotřebitelů.
Klidnou hodinku oceňují i zaměstnanci
První Klidná hodinka byla testována už loni v Sokolově. Ukázalo se, že o podobný formát je velký zájem. Pozitivní ohlasy veřejnosti i zaměstnanců vedly k rozhodnutí rozšířit tuto možnost do všech prodejen po celé České republice, kterých je aktuálně více než 180. Týká se to velkých hypermarketů, menších supermarketů i expresních prodejen.
„Podporujeme různé skupiny jak mezi zákazníky, tak mezi kolegy. Abychom osobám s poruchou autistického spektra usnadnili nakupování a snížili nepříjemná senzorická přetížení, zavádíme Klidnou hodinku do všech našich prodejen,“ vysvětluje Pavol Halász, produktový ředitel.
Hluk a ostré světlo je pro autisty problém
Zavedení nového konceptu vítají i odborníci. Jedinci, kterých se problematika nervové poruchy týká, se často potýkají s hypersenzivitou na zvukové a vizuální podněty, což jim běžné nákupy značně ztěžuje. Omezení hluku a intenzity zářivek jim tuto činnost výrazně zpříjemní.
„Je skvělé, že společnost Tesco myslí na potřeby lidí s autismem a zavádí hodinu ticha ve všech svých prodejnách v ČR. Návštěva běžného obchodu může být pro lidi se senzorickou přecitlivělostí, což lidé s autismem často jsou, zahlcující a stresující. Prostředí s omezenými smyslovými podněty jim nakupování usnadní a pomůže jim cítit se víc v pohodě. Věříme, že tento krok inspiruje i další obchodní řetězce,“ říká Magdalena Šubrt Thorová, výkonná ředitelka Národního ústavu pro autismus (NAUTIS).
Podobně se vyjadřuje i Petra Sekáčová, ředitelka Domova pro osoby se zdravotním postižením „SOKOLÍK“, který se na zavedení Klidné hodinky v Sokolově podílel. „Hodina bez hluku a ostrého světla je obrovským přínosem nejen pro lidi s autismem, ale i pro jejich rodiny a pečovatele. Každý krok směrem k větší vstřícnosti obchodních prostor se počítá,“ uvedla.

Obchod pro všechny
Tesco tímto krokem potvrzuje svůj závazek vytvářet prostředí, které je přátelské ke všem. Inkluze pro řetězec neznamená jen prázdné fráze, ale konkrétní kroky, které mají pozitivní dopad na komunitu.
„Tesco je místem, kde jsou přijímány, oceňovány a respektovány všechny druhy odlišností. U nás je každý vítán a my tak každý den obsluhujeme naše rozmanité zákazníky o něco lépe,“ dodává Halász.