Samoobslužné pokladny jsou definitivně minulostí: řetězce supermarketů varují zákazníky
Svět se díky moderním technologiím mění takřka denně. Výjimkou není ani nakupování. Samoobslužné pokladny, které byly ještě před pár lety považovány za revoluční, pomalu ustupují dalším inovacím. Supermarkety a maloobchodní řetězce nyní experimentují s konceptem obchodů bez pokladen.
Moderní technologie umožňují spotřebitelům vstoupit do prodejny, vybrat si zboží, ihned si ho uložit do tašky, zaplatit a jednoduše odejít. Už žádné nekonečné stání ve frontách nebo vážení. Novinka je založená na kamerách a senzorech, které sledují pohyb zákazníka a automaticky zaznamenávají, jaké produkty si dává do tašky.

Bez front a vykládání
Tento princip funguje například v řetězci Penny, který v Rumunsku otevřel svou první autonomní prodejnu na světě. „Vstoupíte do obchodu a vybíráte zboží. Nemusíte ho dávat do košíku, ale rovnou do tašky nebo klidně do kapsy či pod kabát. Samoobslužná pokladna vám pak ukáže seznam věcí, které máte u sebe, pípnete kartou a odcházíte,“ popisuje svůj zážitek mluvčí Penny Tomáš Kubík. Dodává, že se systém pokusil obelstít. Něco si nenápadně strčil do kapsy jako zloděj, jiné věci vrátil. Na konci mu však kasa spočítala vše správně a do posledního zboží.
V USA testují podobný model s Amazon Go. Při vstupu se identifikujete pomocí mobilní aplikace, která následně zpracuje vaši platbu.
Neskenuj a zaplať
Další variantou je nákup, který si sami markujete prostřednictvím aplikace nebo přenosného skeneru. Tento koncept v Česku funguje už v několika řetězcích, například v Tescu, Kauflandu nebo Albertu.
„Na běžné pokladně stráví zákazník v průměru necelých 5 minut, zaplacení a kontrola trvá 45 vteřin. O pohodlí a větší přehlednosti ani nemluvě,“ vyjmenovává výhody skenování e-commerce manažer Makra Stanislav Trnka.
Jako i jiné nové nástroje, také budoucnost bez kas s sebou však nese několik rizik, před nimiž obchodníci varují.
Už nic nebude jako dřív
V první řadě je to technologická bariéra. Mobily a moderní vymoženosti jsou sice běžnou součástí životů mladých lidí. Mezi námi však stále existují zástupci starší generace nebo technicky méně zdatní jedinci, kteří mohou mít problém s ovládáním aplikací nebo pochopením nových procesů. Je třeba mít na paměti, že technologie rovněž nejsou neomylné, a existuje proto riziko krádeže či zneužití systému.
Zákazníci se také obávají ztráty osobního kontaktu. Mnoho lidí, zejména v menších městech, preferuje osobní kontakt s pokladními. I když pokrokové postupy automaticky nevyženou všechny zaměstnance – pořád bude muset někdo doplňovat regály -, je jasné, že interakce mezi prodavačem a nakupujícím bude znatelně omezena.
Na stranu druhou se radují introverti, kteří si tak budou moci nakoupit bez nutnosti hovořit s cizím člověkem.
Uměla inteligence mezi regály
Technologický vývoj nekončí u supermarketů bez pokladen. Do budoucna se očekává širší využití umělé inteligence pro rozpoznávání zboží či analýzu chování zákazníků. AI může například automaticky rozpoznat ovoce či zeleninu bez čárového kódu nebo detekovat podezřelé chování nakupujícího. Další inovací, která je již v provozu, je propojení fyzických prodejen s online platformami. Objednávku, kterou jste učinili online, si následně můžete vyzvednout přímo v prodejně.
Společnosti také experimentují s hybridními modely, které kombinují samoobsluhu s možností asistence personálu během rušných hodin. Tento přístup testuje například C&A v Německu.

Revoluční Coop
Také v Česku máme průkopníky. V provozu je již několik obchodů Coop bez obsluhy, které jsou otevřeny 24/7. Tyto prodejny umožňují koupi pomocí aplikace a bankovní identity a jsou oblíbené zejména pro menší nákupy mimo běžnou otevírací dobu. Zájem o tento koncept roste i díky tomu, že je podporován státem jako řešení pro malé obce, ve kterých by jinak obchody zanikly.