Poslal jsem 500 životopisů, ale nikdo mě nezaměstnal. Pak jsem udělal tuhle změnu a mám 3 nabídky denně
Pokud už jste někdy rozeslali životopisy s motivačním dopisem na všechny strany a neobdrželi jste ani odpověď, pravděpodobně víte, jak frustrující to může být. Ví o tom své i pan Karel, který se do podobné situace dostal už několikrát. Přestože za svůj život poslal snad i 500 životopisů, byl neúspěšný. A protože byl opravdu zoufalý, nechal si poradit od kamaráda a udělal jednu zásadní změnu, která mu pomohla změnit přístup k hledání práce.
Když je člověk bez práce, a nedaří se mu delší dobu žádnou vhodnou sehnat, radost z volného času rychle zmizí. Začneme pochybovat o svých kvalitách, přestaneme si věřit a připadáme si nepotřební. “Někdy může naše hledání toho pravého místa pro nás komplikovat i fakt, že jsme upnuti na příliš konkrétní představu o pracovní pozici, kterou hledáme. Držíme se toho, co jsme vystudovali, čemu jsme se léta věnovali a pomíjíme jiné možnosti, které nám život nabízí. Je proto potřeba mít oči otevřené a nebát se dívat i jinam, než do oborů, v nichž jsme doma,” popisuje psychoterapeut Michal Mynář na webu Psychologie.cz.

Životopis – stručně, ale výstižně
Když narazíme na zajímavý inzerát, často v nás vzbudí pocit, že jsme na danou pozici úplně stvoření. A tak rychle odešleme životopis a čekáme a čekáme. Jenže žádná odpověď s pozváním k pohovoru nepřichází. V čem může být problém? Asi největší chyba bývá ve špatně vytvořeném životopisu. Ten by měl být co nejvíce přehledný a bez zbytečných frází. I když máte zkušeností na rozdávání, není potřeba je všechny nacpat na jednu stránku. Spíš naopak – zaměstnavatelé či personalisté nemají čas procházet dlouhé odstavce. Ze životopisu by měli zjistit vše potřebné během 5 až 20 sekund.
Začněte tedy kontaktními údaji – uveďte své jméno, kontaktní telefon, e-mail. Poté uveďte své vzdělání, a pokud máte nějaké certifikáty nebo kurzy, určitě je přidejte. S ohledem na danou pozici uveďte své jazykové a počítačové dovednosti a zda vlastníte řidičský průkaz. Připojit můžete také odkaz na váš LinkedIn profil. Poté přejděte k tomu, co umíte. Všechny zkušenosti zmiňujte chronologicky.
Příliš se nerozepisujte, stačí stručné odrážky s popisem pracovní pozice, které mohou být doplněny krátkou větou s bližšími informacemi. Ty by měly být co nejvíce konkrétní a srozumitelné, aby personalista pochopil, co umíte, aniž by musel luštit složité věty. Na závěr uveďte své zájmy a koníčky, které napoví něco o vaší osobnosti. A to všechno, samozřejmě, bez chyb. Každá gramatická nebo stylistická chyba znamená pro personalistu jen jedno – nedal jste si záležet. A to nechcete.

Jak napsat motivační dopis
Pokud jste si mysleli, že poslat životopis úplně stačí, bohužel jste na omylu. Motivační, nebo-li průvodní dopis je důležitý, zejména pokud usilujete o pozici, o kterou je velký zájem. Velkou chybou je také napsat univerzální motivační dopis, ze kterého personalista vyčte pouze to, že moc o práci stojíte. Jak má tedy správný dopis vypadat? Začněte oslovením. Pokud víte, komu dopis posíláte, napište jméno. Jméno personalisty můžete zkusit dohledat na webových stránkách firmy, protože “Vážený pane Nováku” je vždy lepší než anonymní “Vážený pane/paní”.
Pak přejděte rovnou k jádru věci. Jasně a stručně vysvětlete, o jakou pozici se ucházíte a co vás na ní konkrétně zaujalo. Ukažte, že jste si danou firmu opravdu prostudovali. Poté přejděte k tomu, proč jste ideální kandidát. Pochlubte se konkrétními zkušenostmi a dovednostmi, které máte. Odkazujte se na úspěchy z minulosti, které ukazují, jak byste mohli být firmě užiteční. V žádném případě se ale neuchylujte k obecným klišé jako “jsem týmový hráč” nebo “mám silné komunikační schopnosti”. Z toho personalista nic o vás nezjistí. Na závěr dejte najevo, že máte skutečný zájem o spolupráci a vyzvěte dotyčného k osobní schůzce.
Na co ještě se zaměřit
Během psaní životopisu i motivačního dopisu se snažte zaujmout hned zkraje a odlišit se od ostatních. Snažte se nepůsobit zoufale. Nezmiňujte, že hledáte práci rok, a tak zkoušíte štěstí u nich. Raději dejte najevo, kdo jste a dobře víte, do jaké firmy a na jakou pozici se hlásíte. Používejte krátké a úderné věty a buďte pozitivní.