Obchodní řetězce se vás snaží nachytat tímto trikem. Funguje na 99 % Čechů
Slevy, slevy, slevy. Kdo by jim odolal? Všude kolem nás se to hemží štítky jako „sleva 50 %“, „akce do vyprodání zásob“ nebo „nepropásněte výhodnou nabídku“. Je to jako magnet, který nás nenechá chladnými. Ale už jste někdy koupili něco, co jste vlastně ani nepotřebovali, jen proto, že ta sleva byla tak… lákavá? Pokud jste odpověděli „ano“, určitě nejste sami. Obchodníci si totiž velmi dobře uvědomují, jak nás takové slevy dokážou zmást, a využívají toho na maximum.
Když slevové akce jedou na maximum, občas se může stát, že všechny slevy nejsou skutečně výhodné tak, jak se prezentují. Mnohé obchody totiž mají v rukávu triky, které nás na první pohled přilákají, ale ve skutečnosti nás mohou tak trochu ošidit. A nejde jen o to, že si koupíme něco, co ani nepotřebujeme. Některé slevy totiž nejsou vůbec slevy, alespoň ne takové, jak si je představujeme. Někdy totiž obchodník nejprve cenu záměrně zvýší, aby pak mohl nabídnout obrovskou „slevu“. Ačkoliv vám to teď může připadat jako záludný trik, je to běžná praxe. Další taktikou je, že prodejny nalákají na slevovou akci, a když se do obchodu vydáte, zjistíte, že produkt není k dostání.

Obchody zlevňují, ale často jen naoko
Také každý měsíc na internetu sledujete slevové akce? A když na nějakou výraznou slevu narazíte, hned máte pocit, že se naskytla skvělá příležitost a když nezareagujete hned, už nikdy to tak levně nekoupíte? Takzvané „falešné slevy“ jsou čím dál běžnějším trikem, jak přimět zákazníky k impulzivním nákupům. Obchodník si stanoví nadhodnocenou původní cenu, pak přidá slevu, která vypadá jako skvělé „úspora“, ale ve skutečnosti je jen vymyšlená – zboží nikdy nestálo tolik, kolik tvrdí. Vy tak získáte pocit, jaké jste měli štěstí, ale ve skutečnosti jste se nechali napálit.
Co na to úřady
Obchodní inspekce v Česku má jasná pravidla. Podle zákona musí obchodníci uvádět takzvanou „nejnižší cenu“, za kterou byl produkt v posledních 30 dnech prodáván, pokud chce na výrobek uvádět slevu. Jestliže obchodník uvede cenu, která není pravdivá, nebo se bude snažit klamat zákazníky nejasnými nebo neúplnými informacemi, může dostat pokutu. Pokud tedy zjistíte, že obchodník manipuluje s cenami nebo uvádí nepravdivé informace o slevách, máte právo si stěžovat a požádat o nápravu.
Jak se bránit
Asi nejjednodušší rada je, vždy číst i to, co je psané malým písmem. Na internetu se totiž dá dohledat skutečná historie ceny v posledních týdnech nebo měsících. Pomoci může i srovnání s jinými prodejci. Možná nakonec zjistíte, že jinde je cena o něco nižší nebo úplně stejná, přestože zboží není ve slevě. Kromě pečlivého porovnání cen a čtení podmínek akce je vždy dobré vyhnout se unáhleným nákupům. Impulzivní nakupování je jednou z věcí, na kterou obchodníci spoléhají.
Slevy a časově omezené nabídky totiž vyvolávají pocit naléhavosti – jakýsi strach, že nám něco unikne. „Někteří obchodníci mají tento aspekt vyladěný k dokonalosti. Dobře víme, že větší zájem na e-shopu vyvolá sdělení již poslední kus skladem než počet kusů skladem: 1,“ uvedl pro Euro.cz Václav Stříteský z katedry marketingu FPH VŠE. Tento jev se nazývá FOMO (Fear Of Missing Out) a je to běžná taktika, kterou marketingové týmy používají k tomu, aby nás donutili jednat rychleji, než bychom možná chtěli. Pokud na vás nějaká akce opravdu působí, zastavte se na chvilku a zvažte, jestli ten produkt skutečně potřebujete.

Black Friday a jiné akce
A to všechno se týká nejen běžných nákupů. Tyto triky jsou nejčastější v době velkých akcí jako je Black Friday, ale to neznamená, že jindy není situace podobná. V Česku jsme svědky toho, že slevové akce už trvají týdny, což úplně mění původní smysl těchto nabídek. V USA byl Black Friday vždy jedním dnem, zatímco u nás je to spíše marketingový nástroj, který přetrvává třeba i celé měsíce.