Lidé se bouří proti této změně v Penny. Odmítají zde nakupovat, pokud se to bude opakovat
Stačí malá změna a klasické nakupování už není jako obvykle. Co obchody dělají jinak a proč to zákazníky čím dál víc rozčiluje?
Cílem každého podnikatele je vydělat peníze. Není tedy divu, že když jdou zákazníci do obchodu, jsou vystaveni několika marketingovým a psychologickým trikům. Obchodníci se snaží nalákat zákazníky na zajímavé slevy a nakupování jim co nejvíce zpříjemnit. Jedna z nákupních taktik ale spíš naštve, než potěší. Víte, jakou změnu snáší většina zákazníků nejhůře?
Inovace, které umožňují pohodlné nakupování
Obchody čím dál víc chápou, že lidi nechtějí při nákupu ztrácet čas ani se cítit pod tlakem. Zavádějí proto věci, které mají nákup zpříjemnit. Samoobslužné pokladny nebo scannery na košíku jsou něčím, co nám umožňuje nakupovat v klidu. Navíc máme při nakupování více soukromí.
Právě tenhle pocit volnosti je důvod, proč si lidé tyhle služby oblíbili. A když je nákup v pohodě, často sáhnou i po něčem navíc. Z obchodu pak odchází s pocitem, že všechno proběhlo hladce. Majitelé obchodů ale občas šlápnou vedle a použijí marketingové triky, které jsou nejen okoukané, ale také k naštvání.

Marketingové triky, které obchody využívají nejčastěji
Při návštěvě obchodu jsme vystaveni hned několika marketingovým i psychologickým trikům. Ty, o kterých ani nevíme, jsou dobře promyšlené. U těch, které jsou až příliš nápadné, si nákup 2x rozmyslíme. V každém případě nás mají donutit strávit v obchodě více času a utratit více peněz.
Nejlepší nabídky v úrovni očí
Produkty, které chce obchod prodat za každou cenu, najdeme nejčastěji v úrovni očí. Stačí se ale podívat trochu níž nebo naopak výš a s velikou pravděpodobností narazíme na zboží v akci. Zkuste se proto trochu více koukat a určitě nakoupíte výhodněji.
Výrazné cedule se slevami
Prodejci moc dobře vědí, jak zvýraznit zboží v akci. Nenechte se ale mýlit. Občas jsou tyto cedule jen reklamou. Když se podíváte na původní cenu, možná zjistíte, že tato super akce vám nákup zlevní jen o 2 Kč. Kontrolujte si proto vždy cenu před slevou a po ní.
Věrnostní programy
Téměř každý obchod má dnes věrnostní program. A bohužel bez všech kartiček nebo bez aplikace v telefonu by nás nákupy vyšly dráž. Jenže když si nainstalujete aplikaci nebo si pořídíte věrnostní kartičku, začnou vám chodit upozornění. Newsletter do e-mailu, notifikace od aplikace nebo SMS s výhodnými nabídkami jsou součástí věrnostních programů. Ty vás nutí chodit do obchodu častěji nebo i v momentě, kdy jste z nákupu zrovna přijeli.
Pozor na zónu u pokladny
Když zákazník čeká ve frontě, až na něj přijde řada u pokladny, kolikrát kouká kolem sebe a přemýšlí nad tím, zda nakoupil vše, co potřebuje. V ten moment si ale všimne regálů v prostoru u pokladny a vezme si ještě pár věcí. Sladkosti, časopisy i žvýkačky jsou věci, pro které jste si nepřišli. Ale když čekáte ve frontě a nudíte se, sáhnete po nich. Tady se dělá spousta malých, ale častých nákupů.
Tenhle trik naštve téměř každého
Výše zmíněné triky nás nijak neomezují a kolikrát si jich ani nevšimneme. Čeho si ale určitě všimne každý je to, když obchod změní rozmístění regálů. V ten moment začínají být zákazníci zoufalí. Někteří jsou dokonce tak naštvaní, že z obchodu odejdou. Zákaznice Jana dokonce přiznala, že změna rozložení potravin v regálech je pro ni tak stresující, že obchod opustí a vrátí se až bude mít více času zkoumat, co kde je. Zkuste se na to ale podívat i očima druhé strany.

Nové sezónní zboží
Představte si, že jste majitelem / majitelkou obchodu a dorazilo vám například velikonoční zboží. To chcete samozřejmě nabídnout zákazníkům jako první. Nechcete riskovat, že neprodáte ani polovinu. A proto toto zboží umístíte už na začátek prodejny, kde byly doposud produkty z akčního letáku.
Novinky v sortimentu
Dalším důvodem, proč dochází ke změně rozmístění regálů, je nové zboží v nabídce. Jestliže se obchod rozhodl prodávat i doplňky a krmivo pro domácí mazlíčky, musí změnit rozmístění regálů.
Obchod chce vydělat peníze
Ruku na srdce. Obchody se musí udržet na trhu a potřebují vydělávat peníze. Z tohoto důvodu se občas rozhodnou přemístit regály. Zákazníci tak musí projít celou prodejnou, než najdou potraviny, pro které přišli původně. Při hledání si přitom dají do košíku i zboží, které by jinak vůbec nekoupili nebo by kolem něj ani neprošli.
Změna v rozmístění regálů není nijak příjemná pro žádného zákazníka. Málokdo má rád změny, ale nikdo nám nebrání ptát se personálu. Až příště přijdete do prodejny, kde takové změny proběhly, koukejte více okolo sebe, ptejte se a myslete na to, že i váš oblíbený obchod musí vydělávat peníze. Jaký pohled máte na takové změny vy? Vadí vám změny v rozmístění regálů?